نقش قدرت، سرعت و توان در فوتبال

تا قبل از دهه 1957 اعتقاد بر اين بود كه تمرين­هاي با وزنه برداري سبب كندي حركات عضلاني مي­شود. بعدها پژوهش­ها نشان دادند كه تمرين­هاي با وزنه سبب كاهش سرعت انقباض عضله نشده و برعكس در افزايش توان نقش مهمي دارد (5).

قدرت در كل وسيله­اي براي دستيابي به سطوح مطلوبي از توان، استقامت و سرعت است. افزايش قدرت، اصلي ضروري براي اجراي كار ويژه در فوتبال مي­باشد. ورزشكار بايد قبل از پرداختن به تمرينات افزايش سرعت، پرش عمودي و استقامت از قدرت مناسب برخوردار باشد. افزايش سرعت ضربه زدن به خاطر قدرت بيشتر پا، نمونه­هايي از كاربرد قدرت در فوتبال مي­باشد (23). تمرینات قدرتی، کل عضلات بدن را تقویت می­کند که نتیجه آن بازده بیشتر توان خواهد بود. اگر کار دویدن بیشتر به عهده اندام  تحتانی است، ولی اندام فوقانی هم نقش مهمی بازی می­کنند. وقتی کل بدن قوی­تر می­شود، سرعت افزایش می­یابد، پرش عمودی بیشتر می­شود و عامل استقامت در قدرت توسعه می یابد تا بدن قادر باشد درزمان بیشتری بازده توانی بالاتری ارائه دهد (103).

1-2-9-2- بهبود سرعت و قدرت توسط تمرینات قدرتی و پلیومتریک

بهبود سرعت، راهی برای توسعه توان است. توسعه سرعت به شیوه­های تمرینی متعددی قابل دست­یابی است. به طورکلی تقویت اندام تحتانی از طریق شیوه بلند کردن وزنه به سبک المپیکی، اسکات و غیره برای توانمند شدن ورزشکار موثر است. راه دوم، بهبود اقتصاد دویدن از طریق تمرکز روی اجرای تکنیک و مکانیک صحیح دویدن است که منجر به سریع­تر دویدن می­شود. دویدن با تکنیک ضعیف باعث کند شدن سرعت در ورزشکاران قدرتمند می­شود. اصلاح حرکت دست­ها، قوس بدن و طول گام، همگی راه­های مشخصی برای بهبود سرعت و در نتیجه توسعه توان هستند. سرانجام اینکه، آمادگی بالای بدنی، انجام پرش­های مکرر، دویدن، تغییر جهت در سرعت زیاد را آسان­تر می­کند. در طول مسابقه حرکات می­تواند، شدید و بی­امان باشد و اجازه استراحت کمی به ورزشکار بدهد یک بازیکن بسیار آماده قادر خواهد بود که بازده توان خود را برای مدت طولانی­تر و حتی با استراحت کم حفظ کند. ورزشکار می­تواند توان خود را به دو روش توسعه دهد: قوی­تر شدن یا سریع­تر شدن (76).

پلایومتریک به عنوان شیوه تمرینی که قدرت و سرعت را به یکدیگر پیوند می­زند، شناخته شده است. آشکار است که برنامه­ریزی روی تمرینات پلایومتریک برای کسب سرعت، توانایی اجرای حرکات انفجاری و نیز توان، بسیار ارزشمند است. با این توضیح، تمرین پلایومتریک برای فشار آوردن روی بازتاب کششی در عضله و برای افزایش سرعت پاسخ عصبی– عضلانی طراحی شده­اند. سرعت کشش مهم است نه مقدار کشش. مثلاً حرکت سریع و شدید اسکات قبل از پریدن، نتیجه آشکار و مثبتی در سریع­تر پریدن ندارد. به عبارت دیگر سرعت زیاد همیشه توانمندترین حرکات را موجب نمی­شود. حرکت انگشت سبابه به طرف انگشت شست حرکت سریعتی است، ولی قدرتمند تر نیست! تلفیق سرعت زیاد و قدرت کافی، بهترین حرکت ممکن را در پی خواهد داشت (59).

1-2-10- چابکی در فوتبال

تمرین­های تنظیم سریع حرکات با تغییرات محیطی را چابکی می­نامیم. چون در فوتبال موقعیت­ها به سرعت اتفاق می­افتند، ورزشکار باید با پیش بینی­­کردن به موقع هر چه سریع­تر، جهت و سرعت خود را تغییر دهد. تصمیم­گیری­های سریع و بلا­فاصله اقدام بر اساس آنها در حالی­که با سرعت بازی پیش می­رویم، روی روند تیم تاثیر­گذار است و حتی می­تواند تفاوت بین برنده یا بازنده را مشخص کند. اگر بازیکن فوتبال می­خواهد موفق باشد، پاها، چشم­ها و مغز باید چابک باشند و به خوبی با هم کار کنند. در فوتبال سرعت چیزی فراتر از سریع دویدن است. چابکی، حرکات انفجاری کوتاه، حرکت سریع درهمه جهات، توانایی استارت زدن و توقف ناگهانی و سرعت عکس العمل، مثال­های سرعت در فوتبال است (85).