افزایش سرعت سایت و ۲۳ راهکاری که باید درباره آن بدانید

    سئو

    افزایش سرعت سایت ازجمله مؤثرترین راه های کسب رتبه بهتر، افزایش فروش، جذب بازدید و ترافیک بیشتره. به خاطر همین هرچه بیشتر بتونین سرعت سایت تون رو زیاد کنین، موفق تر هستین.

    مبحث افزایش سرعت سایت یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین مباحث موجود در بازاریابی اینترنتی به حساب میاد. ما قبلا هم در مقاله های زیادی به این موضوع که سرعت بارگذاری یه سایت رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست اون سایت داره اشاره کردیم. اما این بار ما در مقاله  پیش رو می خوایم به تموم جزئیات و نکات اصلی و فرعی در مورد موضوع افزایش سرعت سایت بپردازیم.

    اجازه بدین قبل اینکه به بحث اصلی مقاله وارد شیم، چند مورد از دلایلی که نباید این مسئله رو بی اهمیت و ناچیز دونست بازگو کنیم. ما به دلایلی می پردازیم که به صورت تجربی و علمی ثابت شدن. تازگیاً سرعت بارگذاری یه سایت به یکی از فاکتورهای اصلی در مورد موفقیت در بازاریابی اینترنتی تبدیل شده. قبلا اینجور مسئله ای به این اندازه مهم نبود. شاید دلیل اصلی اینجور مسئله ای افزایش قابل توجه درصد توقع کاربران و هم اینکه سریع تر شدن اینترنتای امروزیه. اما موضوع مهم تر به رقابت نزدیک رقبا ربط داره. درگیریا و رقابتا در بین تجارتای آنلاین بسیار نزدیک شده و حالا میشه گفت که چند ثانیه تأخیر مساویه با شکست کم کم و بدون چون و چرای یه تجارت آنلاین.

    متخصصین فعال در مبحث بهینه سازی وب سایتا و موتورهای جستجو طی یه تحقیق کامل به این نتیجه رسیدن که فقط یه ثانیه تأخیر بیشتر در بارگذاری یه سایت برابره با:

    • ۷% اندازه کمتر تبدیل کاربران به مشتری
    • ۱۶% افت رضایت مشتریان
    • ۱۱% بازدید کمتر از صفحات سایت شما

    با اینجور آمار و ارقامی میشه گفت که این روزا چه ما بخوایم و چه نخوایم مسئله سرعت بارگذاری یه سایت شدیدا اهمیت پیدا کرده. کاربران امروزی هوشمند تر از قبل بوده و با اطلاعات و آگاهی بیشتری در فضای مجازی فعالیت می کنن. سطح توقع اونا نسبت به سالای قبل به مراتب بالا رفته و به خاطر وجود صدها سایت حریف، این کاربران با کوچیک ترین بهونها هم ممکنه سایت شما رو ترک کنن. سرعت کم لودینگ یه سایت شاید بهونه بزرگی به نظر نرسه اما مطمئن باشین واسه کاربران اهمیت زیادی داره.

    اونا دیگه مثل قدیم که سرعت اینترنتا پائین تر بود و مردم واسه باز شدن یه سایت مدت زیادی صبر می کردن، نیستن و دیگه صبر و تحمل زیادی واسه اتلاف وقت خود ندارن. اونم در نسلی که سرعت اینترنتای امروزی روز به روز در حال زیاد شدنه. به هر حال در دنیای مدرن امروز و رقابت پر طاقت و سمج بین وب سایتا، سرعت کم بارگذاری یه سایت توجیهی نداره. به جز موارد گفته شده، وب سایتایی که سرعت بارگذاری کمتری داشته باشن از دید موتورهای جستجو هم رتبه های مناسبی نمی گیرن. یه چند وقت پیش گوگل رسماً به روشنی اعلام کرد که سرعت بارگذاری یه سایت به جمع فاکتورهای اصلی رتبه بندی سایتا اضافه شده.

    منظور از سرعت بالا دقیقاً چه مقداره؟

    با در نظر گرفتن پارامترهای الان و پیشرفت صنعت بهینه سازی وب سایتا، منابع معتبر جهانی سرعت ۱ ثانیه واسه لود شدن یه سایت رو بهترین حالت ممکن می دونن. اما استاندارد این مدت زمان ۱ الی ۳ ثانیه س. در واقع اگه بارگذاری سایت شما تا ۳ ثانیه به طول برسه شما هیچ مشکلی از این دید ندارین.

    مشکلی

    اگه سرعت بارگذاری سایت شما از ۳ ثانیه بیشتر شه و تا ۷ ثانیه طول بکشه شما بازم در بازه استاندارد قرار دارین اما به هر حال اندازه کمتری از ترافیک و بازدید کاربران رو دریافت می کنین. اگه زمان بارگذاری به بیشتر از ۱۰ ثانیه برسه یقیناً شما با مشکل مواجه میشین و اگه تلاش نکنین که این مدت زمان رو کم کنین، طولی نمی کشه که با مشکلات خیلی خیلی از سمت کاربران و موتورهای جستجو رو به رو شید.

    مشکلات

    البته باید گفت با اینکه سرعت اینترنت اپراتورها و سرویس دهنده های ایرونی طی سالای گذشته افزایش زیادی داشته، اما بازم سرعت میانگین اینترنت ایران از حد استاندارد جهانی بسیار پائین تره. به هر حال باید اقرار داشت که واسه وب سایتای ایرونی ۱ الی ۲ ثانیه تأخیر بیشتر هم قابل قبول میشه.

    سرعت مناسب واسه یه سایت ایرونی چقدره؟

    سرعت استاندارد بارگذاری کامل واسه یه سایت ایرونی با شرایط گفته شده، باید چیزی بین ۳ الی ۷ ثانیه باشه. شما باید سرعت بارگذاری سایت خود رو به صورت دائمی چک کنین و اگه وقتی این مقدار طولانی تر شد، با روشی که در ادامه گفته شده تلاش کنین سرعت سایت خود رو بیشتر کنین.

    بد نیس نگاهی به آمار ثبت شده زیر در مورد یافته ها به دست اومده در مورد سایتای بهینه نشده بندازیم :

    • ۴۷% مردم سایتایی که بین ۱ الی ۳ ثانیه بارگذاری می شن رو بهتر می دونن و از تموم وب سایتای مشابه انتظاری دارن.
    • ۵۷% بازدیدکنندگان یه سایت که سرعت بارگذاری اون بیشتر از ۵ ثانیه باشه رو در اسرع وقت ترک کرده و از مراجعه دوباره به اون سایتا دوری می کنن.
    • بیشتر از ۷۵% مراجعه کنندگان سایتا و مشتریان فروشگاه های آنلاین، به محض اینکه تأخیر و سرعت پائین یه سایت رو ببینن به سایتای حریف مراجعه می کنن.
    • سایتی که در ۵ ثانیه بارگذاری شه ۲۲% بازدید صفحات کمتر، ۵۰% اندازه خروج بیشتر کاربران و ۲۲% اندازه کمتر تبدیل کاربر به مشتری رو به نسبت یه سایت که در عرض ۱ الی ۳ ثانیه بارگذاری می شه، تجربه می کنه.
    • سایتای فروشگاهی که سرعت بارگذاری کمی داشته باشن ممکنه ۸% از خریدهای ماهیانه خود رو خیلی راحت از دست بدن.
    • طی یه تحقیق تخصصی درباره فروشگاه های آنلاین، ۵۲% از صاحبان این فروشگاه ها فکر می کنن که سرعت بالای لود شدن صفحات به جذب هر چی بیشتر مخاطبین وفادار و مشتریان ثابت کمک زیادی می کنه و ۴۴% این افراد یادآوری کردن که کاربرانی که از شرایط سایت و سرعت پائین بارگذاری اون دل خوشی نداشته باشن، نه فقط سایت نامبرده رو به بقیه معرفی نمی کنن، بلکه به بقیه پیشنهاد می کنن از سایتای دیگه به جای سایت شما استفاده کنن.
    • یافته های نشون میدن که به کار گیری سیستم “نوار پیشرفت یا Progress Bar” که مقدار حجم بارگذاری شده یه سایت رو نمایش میده، در روند رضایت مقطعی کاربران اثر داره. چون در اینجور حالتی دست کم کاربران از وقتی که باید در انتظار باشن، تا حدودی باخبر می شن. این حالت خیلی بهتر از اینه که چندین ثانیه در صفحه ای کاملً یه رنگ منتظر بمونن و اطلاعی از اینکه چقدر باید صبر کنن نداشته باشن.

    گزارشات سایت فروشگاهی  یکی از بهترین مثالا واسه اینکه اهمیت سرعت بارگذاری یه سایت رو بهتر درک کنیم، است. این سایت تو یه چارت مقدار افزایش تعداد مشتریان و سوددهی خود رو بعد از اصلاح مشکلات و افزایش سرعت سایت منتشر کرد. یافته های منتشر شده به واقع عجیب هستن و نشون میدن که افزایش سرعت یه سایت به چه مقدار می تونه در جذب بیشتر کاربران و تبدیل کاربران معمولی به مشتریان کمک کنه. طبق گزارش اختصاصی این فروشگاه، فقط با ۱ ثانیه بهبود سرعت، اندازه تبدیل مشتریان این سایت ۲% زیاد شد.

    هم اینکه جالبه که بدونین در سال ۲۰۱۵ گوگل به خاطر یه اشکال فنی ساده که منتهی به ۵ ثانیه تأخیر در بارگذاری Google.com شد، نزدیک به ۱۵% از ترافیک خود رو واسه چندین روز از دست داد! این در حالیه که اشکال فنی گفته شده در کمتر از یه ساعت شناسایی و رفع شده بود. آمازون هم یه بار با مسئله ای مشابه به مشکل خورد. چند سال پیش آمازون یه تست A/B آنلاین در سایت خود راه اندازی کرد، که منتهی به تأخیر یه ثانیه ای لود شدن صفحات به مدت دو هفته شد. همین مسئله درآمد اون ماه آمازون رو به مقدار زیادی کم کرد.

    از دیگر مثالای موجود در این مورد میشه به سایت موزیلا اشاره کرد. وقتی که موزیلا سرعت بارگذاری سایت خود رو نزدیک به ۲ ثانیه بهتر کرد، تعداد دانلودهای مرورگر فایرفاکس به مقدار ۱۵٫۴% زیاد شد. این مقدار یعنی ۱۰ میلیون دانلود بیشتر در طول یه سال!

    ما در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر مبحث افزایش سرعت سایت و دلایل مهم بودن اون می پردازیم و به شما هر اون چیزی که نیاز دارین تا بتونین در بحث افزایش سرعت سایت موفق عمل کنین رو بازگو می کنیم.

    ۱٫ انتخاب هاست و دامنه مناسب

    اولین چیزی که واسه افزایش سرعت سایت مون باید به اون به درستی توجه کرد و با دقت اونو انتخاب کرد، بحث اولیه فنی یا همون خدمات میزبانی هاست و دامنه است. خیلی از وب مسترها بدون توجه به این مسئله از هر سرویس دهنده ای که به ظاهر مناسب تره و یا سرویسای ارزون قیمت تری ارائه می کنه، سرویس خود رو خریداری می کنن. همین موضوع یه بی احتیاطی بزرگ هستش و می تونه خیلی راحت تر از چیزی که فکرش رو بکنین، اولین قدم شما رو با شکست رو به رو کنه.

    قیمت

    واسه این بخش، نه فقط انتخاب درست شرکت سرویس دهنده مهمه، بلکه انتخاب درست نوع سرور، نوع هاست و خدمات هم بسیار مهم هستن. مثلا یکی از اشتباهاتی که به مقدار زیادی منتهی به کاهش سرعت بارگذاری یه سایت می شه، به کار گیری خدمات میزبانی اشتراکیه که در اون یه سرور به صورت اشتراکی واسه راه اندازی چندین سایت استفاده میشن. به کار گیری هاستای اشتراکی شاید هزینه کمتری داشته باشه، اما یقیناً در آینده و وقتی که بازدیدهای شما زیاد شه واسه شما دردسر ساز می شه.

    بی توجهی به مقدار پهنای باند، نوع سیستم عامل، مشخصات سخت افزاری سیستمای سرور و مسائلی مثل این همه می تونن باعث شن که حتی بهترین و بهینه شده ترین وب سایتا هم با کم شدن سرعت زیادی واسه بارگذاری رو به رو شن. پس پیشنهاد می کنیم قبل اینکه در مورد شرایط سایت خود تصمیم خاصی بگیرین، قبل از هر چیز سرویس خدمات میزبانی اونو به درستی انتخاب و کانفیگ کنین. به کار گیری هاستای ابری با سرورهای قدرتمندی که از هاردهای SSD بهره مند هستن، پیشنهاد مناسبی واسه راه اندازی یه سایت حرفه ایه.

    آموزش پیشنهادی: ویدئوی آموزش راه اندازی هاست و دامنه

    ۲٫ انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

    تموم نقاط قوت و ضعف یه سایت در مرحله دوم به سیستم مدیریت محتوای اون مربوط می شه. انتخاب یه سیستم ناجور واسه مدیریت یه سایت، اشتباه بزرگیه که خیلی از وب مسترها اونو مرتکب می شن. از نظر کارشناسان، سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که در بازاریابی آنلاین اونو CMS می شناسن، مهمترین عنصر واسه تأثیرگذاری بیشتر یه سایت از جنبه های مختلفه. ً یکی از این جنبه ها سرعت بارگذاری کامل یه سایته.

    با اینکه تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا عرضه شده، اما بازم بعضی از اونا به خاطر امکانات بیشتر از جمله متن باز بودن و رایگان بودن اعتبار بیشتری هم دارن. اما به جز بحث امکانات، سیستمای مدیریت محتوا از دید سرعت، امنیت و مسائل مشابه هم فرقایی هر چند کم با همدیگه دارن.

    ما در ادامه به معرفی کوتاه ۵ مورد از بهترین CMS های امروزی می پردازیم :

    -وردپرس (WordPress)

    سیستم مدیریت محتوای  که الان محبوب ترین و کارآمدترین CMS در بین کاربرانه، بر مبنای PHP و MySQL پایه گذاری شده و واسه اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. از کاربران آماتور گرفته تا وب مسترهای حرفه ای، همه می تونن از این CMS به خاطر ساخت وبلاگ، سایت، فروشگاه و انجمنا بهره مند شن. وردپرس رایگان و متن بازه و هر کسی که  کمی علم برنامه نویسی وب داشته باشه می تونه محتویات قالب وردپرس رو ویرایش کرده و تغییرات اساسی و بنیادی در اون بسازه. وردپرس بسیار سبک بوده و از دید سرعت و بارگذاری انتخاب خیلی مناسبی هستش. هم اینکه میشه با بهینه سازیای بیشتر و به کار گیری افزونه های منتشر شده در این مورد، سرعت بازدهی اونو به مراتب بیشتر هم کرد.

    -دروپال (Drupal)

    سیستم مدیریت محتوای Drupal که در بین سیستمای مدیریت محتوا از جمله قدیمی ترین و کاربردی ترین اونا هستش، یه سیستم مدیریت محتوای تحت وب به صورت متن باز هستش که اولین نسخه پایانی اون در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. دروپال به خاطر استانداردهای مخصوص خود و هم اینکه امنیت بالا به معروفیت رسیده. به کار گیری دروپال خیلی راحت وردپرس و جوملا نیس و به خاطر همین موضوع بیشتر طرفداران این CMS جزو کاربران سطح حرفه ای هستن. دروپال براساس زبون PHP طراحی شده و یه نرم افزار چندسکویی (Cross-platform) است.

    -جوملا (Joomla)

    Joomla بعد از وردپرس شایدً محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای وب هستش. جوملا هم درست مثل وردپرس در سال ۲۰۰۳ ارائه شد و هم اینکه به صورت متن باز عرضه شده. جوملا براساس یه سیستم انحصاری بلاگینگ طراحی شده. با اینکه امکانات کلی این سیستم به پای وردپرس نمی رسه اما سادگی و مفهومی بودن جوملا باعث شده تا کاربران آماتور هم بتونن خیلی راحت از راه پنل مدیریتی اون سایت یا وبلاگ خود رو اداره کنن.

    -هاب اسپات (HubSpot)

    HubSpot نرم افزاری تحت وب و چندمنظوره واسه ساخت و راه اندازی وب سایتای تجاریه. واسه این CMS حرفه ای و تجاری از سیستم بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) استفاده شده. هاب اسپات به وب مسترها کمک می کنه تا با کمک وسایل انحصاری، بتونن اجناس و سرویسای خود رو واسه شبکه های اجتماعی و شبکه های بازاریابی به اشتراک بذارن. هاب اسپات هم اینکه به ابزارهایی واسه بهینه سازی موتورهای جستجو، بررسی وب و مدیریت حرفه ای محتوا مجهزه و از جمله سرویسای حرفه ای واسه تجارتای فعال هستش. اما مسئله ای که شاید باعث شده این CMS به اندازه دیگه نرم افزارهای تحت وب محبوبیت نداشته باشه، رایگان نبودن نسخه های اصلی اون هستش. هاب اسپات به نسبت یه نرم افزار تحت وب واسه تجارتای کوچیک و سایتای معمولی هزینه خیلی زیادی در بر داره. به همین خاطره که بازار هدف این CMS تجارتای تخصصی و حرفه ای هستن. قیمت نسخه پایه هاب اسپات نزدیک به ۲۰۰ دلار واسه هر ماه هستش. نسخه Pro با قیمت ۸۰۰ دلار و نسخه Enterprise با قیمت بسیار زیاد ۲۴۰۰ دلار واسه هر ماه قابل خریداری هستن.

    دلار

    -اسکوآر اسپیس (Squarespace)

    SquareSpace پلتفرمی تحت وب واسه راه اندازی وب سایتای پیش فرض و از قبل آماده شده. این پلتفرم بیشتر مناسب کسانیه که خواهان راه اندازی سریع یه سایت با قالبای زیاد و پیش فرض هستن. Squarespace هم اینکه دارای وسایل بررسی و سئو بوده تا بشه با کمک اونا با سرعت بیشتری سایت ایجاد شده رو به موتورهای جستجو معرفی کرد.

    نکته مهم دیگری که باید در مورد CMSا به اون توجه کافی داشت، اینه که همیشه آخرین نسخه CMS در حال استفاده رو نصب کرده و سیستم مدیریت محتوای خود رو به روز نگه دارین. افزونها و ماژولای نصب شده روی سایت رو هم به همین ترتیب به آخرین نسخه های موجود پیشرفت بدین.

    ۳٫ فعال سازی توانایی ذخیره سازی یا کش مرورگر (Browser Caching)

    فعال سازی توانایی ذخیره سازی یا کش مرورگرها، می تونه به مقدار بسیار زیادی سرعت بارگذاری سایت شما واسه کاربران رو بیشتر کنه. این روش هم اینکه از بهترین راه های بهبود تجربه کاربریه. کش یا Caching به روند ذخیره سازی اطلاعات موجود در سایت شما از جمله فایلای چندرسانه ای، عکسا، فایلای مربوط به قالب و کدنویسی اون (فایلای CSS , JavaScript و اسناد HTML) در مرورگر کاربران می گن.

    در این حالت، فایلای نامبرده فقط واسه بار اول نیاز به لود شدن و ذخیره سازی دارن. واسه دفعات بعد احتیاجی به دانلود دوباره فایلا به خاطر بارگذاری کامل یه سایت نیس. از همین رو کاربران در دفعات بعدی مراجعه به یه سایت، با سرعت چندین برابر بیشتر اون سایت رو به صورت کامل باز می کنن. با اینکه امروزه تموم مرورگرهای مشهور و معروف این توانایی رو به صورت خودکار اعمال می کنن، اما بعضی از سایتا دسترسیای لازم واسه اینجور کاری رو به مرورگرها نمی دن. شما باید از این مسئله مطمئن شین و اگه توانایی Browser Caching در سایت شما فعال نبود، با تغییرات ساده در کدنویسی سایت و یا به کار گیری افزونها و پلاگینایی که در همین زمینه معرفی شدن، این مشکل رو برطرف کنین. همونطور که گفته شد، این توانایی فقط واسه بازدیدکنندگانیه که بیشتر از یه بار سایت شما رو به صورت کامل باز کرده باشن و واسه بازدیدکنندگانی که واسه بار اول وارد سایت شما می شن کاربرد خاصی نداره. اما میشه با به کار گیری بعضی وسیله ها و افزونه های مشابه، سایتا رو واسه بازدیدکنندگان جدید هم بهینه کرد.

    مثلا اگه از WordPress استفاده می کنین، می تونین از افزونه های بسیار کاربردی مثل  و یا  استفاده کنین و اگه از Drupal استفاده می کنین، می تونین از نرم افزار تحت وب  استفاده کنین. سیستم مدیریت محتوای Joomla ابزاری پیش فرض واسه این مورد داره که می تونین از بخش System>Global configuration و از قسمت Cache settings به اون دسترسی داشته باشین.

    همونطور که در تصویر بالا می ببینن، در اولین درخواست از سمت کلاینت (مرورگر کاربر) سرور اصلی اونو دریافت کرده و به اون رسیدگی می کنه. سرور کش که انگار واسطه ای مجازی بین این دوه، اطلاعات رو از سرور اصلی دریافت کرده و در اختیار مرورگرها قرار میده. این روند در صورت فعال بودن توانایی Browser Caching فقط در دفعه اول صورت میگیره. در عکس دوم می بینیم که فرستادن درخواستای بعدی و مشابه درخواستای اول، فقط بین سرور کش و کلاینت صورت میگیره. بخاطر این، فرستادن درخواستا و دریافت جوابا با سرعت خیلی بیشتری انجام می شه.

    بخاطر این، افزونه ای کامل با عنوان PHP Accelerator هست که انگار با همین سیستم فعالیت می کنه و از راه  Caching سرعت بارگذاری سایتای PHP رو به مقدار زیادی بهتر کنه. افزونه نامبرده به وسیله سرویس دهنده های جور واجور واسه وب سایتایی که تحت زبون PHP برنامه نویسی شدن ارائه می شه. واسه رسیدن به لیست این سرویس دهنده ها می تونین اینجا کلیک کنین.

    ۴٫ به کار گیری توانایی Expires Headers

    Expires Headers قابلیتیه که به مرورگرها اجازه میده تا نسخه کش شده (ذخیره شده) از یه صفحه رو، به جای هر بار بارگذاری دوباره نمایش بدن. با نگاهی ساده به این توانایی میشه گفت که امتیازات به کار گیری Expires Headers شامل موارد زیره :

    • کاهش مدت زمان لودینگ فایلا به وسیله سرور
    • کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات سایت
    • کاهش به کار گیری پهنای باند سرور
    • جلوگیری از ترافیکای بیخود و افت سرعت انتقال داده ها

    بذارین کمی بیشتر درباره این بحث توضیح بدیم. همونطور که در بخش قبلی گفتیم، مرورگرها واسه نمایش و بارگذاری یه صفحه از یه سایت، درخواستایی به سرور ارسال می کنن. وقتی اولین باری که یه سایت تو یه مرورگر به صورت کامل بارگذاری شد، اطلاعات تکمیلی اون در قسمت کش (Cache) مرورگر یا حافظه موقت اون ذخیره می شه. Expires Headers به مرورگرها این امکان رو میده تا وقتی که اونا وارد یه سایت شدن، به جای اینکه شروع به فرستادن درخواست و بارگذاری تک تک بخشای سایت کنن، همون نسخه ذخیره شده و دست نخورده ای که از قبل در حافظه موقت خود ذخیره کردن رو نمایش بدن. تنها نکته ای که این توانایی رو با توانایی Browser Caching متفاوت می کنه، امکان تعیین فرمت فایلا و مدت زمان ذخیره شدن اونا هستش. با به کار گیری اینجور قابلیتی، تعداد دانلود و فرستادن درخواستای بیخود شدیدا کم میشه و به طور کامل مشخصه که همین مسئله در آخر به نفع شما میشه؛ چون که منابع سایت و پهنای باند سرور شما کمتر از قبل مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه سرعت سایت شما خوب میشه.

    Expires Headers چیجوری کار می کنه؟

    چگونگی کار این سیستم خیلی ساده س!. شما با قرار دادن یه کد در فایل htaccess سرور خود، امکانی رو جفت و جور می کنین تا به وسیله توانایی نامبرده به مرورگرها دستور بدین که تا چه وقتی اطلاعات کش شده رو در حافظه موقت خود ذخیره کنن. پس تا وقتی که این اطلاعات در حالت ذخیره شده باشن، در هر بار مراجعه اون مرورگر به سایت شما، دانلود و رد و بدل کردن اطلاعات خاصی صورت نمی گیره. جالبه بدونین امکانه کردن این کد واسه بعضی فایلا و فرمتای خاص و یا کل یه صفحه هست.

    نکته منفی به کار گیری سیستم Expires Headers اینه که کاربران آپدیتای لازم مثل تغییر بعضی فایلا رو دریافت نمی کنن. هم اینکه اگه این سیستم فعال بوده و شما قالب سایت خود رو تغییر بدین، ممکنه کاربران زیادی تغییرات رو تا آخر پیدا کردن زمان تعیین شده مشاهده نکنن. پس پیشنهاد می شه با احتیاط از توانایی Expires Headers استفاده کنین و حتی امکان فقط فایلا و بخشایی از سایت رو جزو این مورد بذارین که قرار نیس واسه مدتا تغییری در اونا صورت بگیره. البته باید گفت، اگه به اشتباه مدت زمان کمی واسه هر فرمت در نظر بگیرین، پهنای باند سایت شما از حالت عادی هم بیشتر استفاده میشن.

    روش به کار گیری Expires Headers

    وارد کنترل پنل سرور خود شده و از راه بخش مدیریت فایل، به فولدر اصلی هاست وارد شده و فایل htaccess رو با یه ویرایشگر متنی باز کنین. بعد کد مورد نظر رو در این فایل اضافه کرده و اونو ذخیره کنین. واسه مشاهده این کد از این لینک استفاده کنین. همونطور که در کدها می ببینن، فرمتای خاص به مدت زمانای خاص مشخص شدن. شما قادر هستین تا این فرمتا و یا مدت زمانای مشخص شده رو خیلی راحت ویرایش کنین. مثلا فایلای تصویری jpeg به مدت یه سال در حافظه مرورگرها ذخیره می شن. این فرمت در بخش image/jpeg و مدت زمان اون در خط جلوئی یعنی ۱ year مشخص شدن. اگه می خواین مدت زمان مربوطه رو به سال وارد کنین، کافیه عدد ۱ رو تغییر بدین و اگه می خواین این زمان رو به ماه حساب کنین، جای year کلمه month وارد کرده و به جای عدد ۱ تعداد ماه های دلخواه رو وارد کنین.

    به کار گیری سیستم Expires Headers موردی نیس که اگه اونو انجام بدین مشکلی واسه سایت و سرعت بارگذاری اون پیش بیاد. چون که مرورگرها در حالت عادی به صورت پیش فرض اینجور قابلیتی دارن و واسه چندین ماه فایلای یه سایت رو ذخیره می کنن. اما با فعال سازی این توانایی شما در واقع مرورگرها رو از دانلود اطلاعات تکراری منع می کنین. به هر حال انجام این عمل شاید به اراده کردن گروهی و مشاوره های بیشتری نیاز داشته باشه.

    اراده کردن

    ۵٫ فعال سازی توانایی Gzip Compression

    هممون با روند فشرده سازی فایلا خوب آشنا هستیم. فرآیندی که طی اون فایلای جور واجور رو تو یه فایل فشرده (فایل Zip یا Rar) قرار داده و باعث کاهش چشم گیر حجم اون فایل یا فایلا میشیم. توانایی Gzip Compression هم از همین روش استفاده می کنه. در واقع شما با کمک این توانایی، می تونین بعضی از فایلای موجود در هاست و سایت خود رو بهینه و فشرده کنین تا با این کار حجم پایانی سایت کاهش پیدا کنه.

    کارکرد اصلی این سیستم شامل فایلای اصلی کدنویسی قالب یه سایته. Gzip Compression مواردی مثل فایلای CSS یا HTML رو به روشی نوین بهینه سازی می کنه. از جمله کارایی که در Gzip Compression واسه این نوع فایلا صورت میگیره، حذف فضاهای خالی بین کدها و کدهای بدون استفاده س. این تغییرات بیشتر در فایلای استایل یه قالب، صورت میگیره تا بشه از راه اون حجم پایانی اون صفحه یا صفحات رو به مقدار محسوسی کم کرد. یافته های و آمار نشون میدن به کار گیری این توانایی می تونه تا ۷۰% حجم یه صفحه رو کم کنه! این مقدار باعث می شه تا سرعت بارگذاری سایت شما بهبود مناسبی پیدا کنه.

    توانایی فشرده سازی Gzip باید در سرور سایت شما فعال سازی شه. مرورگرهای جدید چه نسخه های دسکتاپی و چه نسخه های موبایلی این سیستم رو پشتیبانی می کنن. وقتی یه مرورگر یه وب سرور رو بارگذاری می کنه، توانایی Gzip رو بررسی می کنه تا اگه توانایی Gzip در اون سرور فعال بود، از راه اون فایلای اصلی سایت رو بارگذاری کنه. اگه این توانایی فعال نباشه، مرورگرها به نسخه پیش فرض مراجعه کرده و سایت نامبرده رو در حالت عادی بارگذاری می کنن که در این حالت به مراتب زمان بیشتری واسه لود کردن همه اطلاعات نیاز میشه.

    موبایل

    چگونگی فعال سازی Gzip Compression

    -Wordpress:

    از جایی که بیشتر این مدل وسیله ها به وسیله افزونها در وردپرس ارائه می شه، واسه این مورد هم ما به شما افزونه ای واسه فعال سازی خودکار این توانایی معرفی می کنیم. افزونه WordPress Gzip Compression به شما امکان فعال کردن توانایی Gzip Compression در کمترین زمان ممکن رو میده.

    -Joomla:

    سیستم مدیریت محتوای جوملا به صورت پیش فرض توانایی Gzip Compression رو در تنظیمات خود قرار داده. واسه فعال سازی اون می تونین از بخش تنظیمات و برابر با راهنمای تصویری زیر دست به کار شین:




    -Drupal:

    واسه راه اندازی Gzip در دروپال، می تونین از ماژول انحصاری این سیستم یعنی CSS GZip استفاده کنین. البته این ماژول مدت هاست که به روزرسانی نشده و ممکنه روی نسخه های جدید دروپال به درستی فعال سازی نشه. پس اگه دروپال دارین، پیشنهاد می کنیم از راه عمومی که در ادامه میگیم استفاده کنین.

    فعال سازی Gzip Compression از راه فایل htaccess (روش عمومی)

    اگه از راه های بالا موفق به راه اندازی Gzip Compression نشدید، می تونین با یه ویرایش ساده فایل htaccess این توانایی رو در سرور خود فعال کنین. کافیه کدی که در این لینک قرار گرفته رو کپی کرده و به فایل htaccess اضافه کنین و بعد اونو ذخیره کنین. اگه با قرار دادن این کد توانایی Gzip به سایت شما اضافه نشد، کد قبلی رو حذف کرده و این کد جانشین رو در فایل htaccess بذارین. هم اینکه اگه وب سرور شما NGINX هستش، کدی که در این لینک هست رو کپی کرده و در فایل کانفیگ (Config) سرور اضافه کنین.

    توجه: قبل از هرگونه ویرایش و تغییر محتویات فایل htaccess یه بک آپ از این فایل جفت و جور کنین تا اگه کدهای اضافه شده باعث ایجاد مشکل در سایت شد، بتونین خیلی سریعً مشکل رو برطرف کنین.

    چیجوری فهمیده که Gzip Compression به درستی تنظیم و فعال سازی شده؟

    کافیه سایت checkgzipcompression.com رو باز کرده و نشانی سایت خود رو در فیلد مورد نظر وارد کنین. بعد این وسیله به شما نشون میده که سایت شما توانایی Gzip رو دارا هستش یا خیر. هم اینکه این سایت درصد و مقدار حجم کم شده نسخه اصلی و نسخه فشرده شده سایت شما رو هم به شما نمایش میده.

    ۶٫ حذف افزونه های غیر لازم

    با پیشرفته تر شدن CMS ها و وسایل آنلاین، تماشاگر گسترش هر چی بیشتر پلاگینا (افزونه) هم هستیم. هر پلاگین واسه اینکه فعال شده و اجرا شه نیاز به منابع و ارسال و دریافت اطلاعات مختلفی داره. هرچه این منابع بیشتر باشن، سرعت بارگذاری پایانی سایت هم کمتر می شه. بخاطر این باید از نصب پلاگینای اضافی و غیر کاربردی دوری کرده و اگه الان مواردی رو نصب کردین که دیگه به اونا احتیاجی ندارین، اونا رو غیرفعال و یا خط بزنین. نصب کردن زیادتر از اندازه پلاگینا نه فقط باعث افت سرعت بارگذاری یه سایت می شه، بلکه از دید امنیتی هم خطرساز میشه. هم اینکه بیشترین مشکلات یه سایت به خاطر نصب این جور پلاگینا هستش.

    شما می تونین با یه آزمون و خطای ساده فهمیده باشین کدوم افزونها سرعت بیشتری از سایت شما رو گرفتن. واسه این کار کافیه تک به تک اونا رو غیرفعال کرده و بعد سرعت بارگذاری سایت خود رو چک کنین تا ببینین تغییری در اون انجام شده یا خیر. با کمک این روش می تونین متوجه پلاگینای ناجور شید. هم اینکه اگه از وردپرس استفاده می کنین، می تونین از افزونه استفاده کرده و با سیستم عیب یابی اون، پلاگینا رو بررسی کنین. افزونه P3 پلاگینایی که باعث کاهش سرعت سایت می شن رو به شما معرفی می کنه. P3 به جز این مورد، به شما در شناخت بهتر افزونه های مورد استفاده کمک می کنه. ممکنه بعضی از این پلاگینا سرعت گیر باشن، اما حضورشون حیاتی باشه. پس اگه مطمئن نیستین کدوم موارد باید باقی بمونن و کدوم یکی حذف شن، افزونه P3</sp”