همانطور که قبلاً نیز ذکر شد، امروزه حمایت از باشگاه­ها، تیم­ها و فعالیت­های ورزشی به یک صنعت مهم در دنیای کسب و کار تبدیل شده است. برای بسیاری از شرکت­های بزرگ و کوچک، حمایت مالی از باشگاه­ها و تیم­های ورزشی از بهترین تاکتیک­های ترویج نام تجاری، تبلیغ کالا یا خدمات و افزایش فروش است. یک نهاد یا رویداد ورزشی از خصوصیاتی بهره­مند است که آن را به یک رسانه تبلیغاتی مهم و مورد توجه صاحبان کسب و کار تبدیل می­کند. مسابقات و رویدادهای ورزشی از گستره بسیار وسیع توجه، به همراه لذت و عشق مردم برخوردارند. در بازاریابی، از ویژگی­های مهمی که یک شناسه باید دارا باشد، شناخته شدن در سطح وسیع و مورد علاقه بودن در سطحی بالا است. حامی­گری ورزشی وسیله­ای است که این شهرت و محبوبیت را به شناسه شرکت منتقل می­کند. علاقه­مندان به باشگاه­های ورزشی ویژگی مهمی دارند و آن وفاداری است. موفقیت و بقای یک شناسه در وفاداری مشتریانش نهفته است. حمایت از یک تیم یا رویداد ورزشی، موجب انتقال وفاداری هواداران ورزشی به شناسه حامی می­شود. رویدادهای ورزشی آمیخته با هیجان و سرشار از انرژی هستند. بارها در مطالعات نشان داده شده است که در اغلب خریدهای مشتریان در هر گروهی از کالاها، عنصر احساسی و هیجانی نقش مهمی دارند. با این وجود، حامی­گری در ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. نبود حمایت مالی، مسئله­ای است که صاحبان تیم­های ورزشی مختلف همواره به آن اذعان داشته­اند. بسیاری از کارشناسان ورزشی اصلی­ترین دلیل عدم پیشرفت ورزش حرفه­ای در ایران را کمبود حامی می­دانند(عبدوی،1391،ص 77).

معدود شرکت­هایی نیز که در کشور به حامی­گری روی آورده­اند، یا شرکت­های دولتی(مثل همراه اول، شهرداری و …) هستند و یا شرکت­هایی هستند که در صنعت B2B فعالیت می­کنند (مثل ذوب آهن، فولاد و …) و کمتر شرکت خصوصی را می­توان یافت که حمایت از تیم های ورزشی را به عهده گرفته باشد.

اینکه چرا شرکت­های خصوصی در کشور علاقه­ای به حمایت از تیم­های ورزشی ندارند، پرسشی است که خود جای تحقیق و بررسی فراوان دارد. اما به نظر محقق یکی از پاسخ­های این سؤال را می­توان عدم آگاهی و آشنا نبودن شرکت­ها با مفهوم حامی­گری و چگونگی کارکرد و نتایج حاصل از آن دانست.

با توجه به اینکه تحقیقات صورت گرفته در حوزه حامی­گری در کشور بسیار محدود و انگشت شمار است، لذا شرکت­ها در این زمینه اطلاعات کافی را ندارند و حتی شاید از نقش حامی­گری به عنوان یک ابزار بازاریابی کارآمد آگاه نیستند.

لذا محقق امیدوار است تا این تحقیق بتواند راه­گشای گوشه­ای از این مشکلات بوده و آگاهی شرکت­ها از چگونگی کارکرد و نتایج حاصل از حامی­گری را افزایش دهد.

در این تحقیق، محقق پس از بررسی رشته­های مختلف ورزشی و تیم­های حاضر در آنها، و همچنین پس از جمع­آوری اطلاعات درباره حامیان این تیم­ها، ورزش فوتبال و شرکت و تیم ورزشی تراکتورسازی تبریز را به منظور پیاده کردن مدل تحقیق انتخاب نمود. یکی از اصلی­ترین دلایل این انتخاب این بود که تیم تراکتورسازی تبریز در فصل­های 88-87 ، 90-89 و 91-90 به عنوان پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر انتخاب شد و به گفته­ی مدیر باشگاه در سال 89 این تیم حدود 482 هزار هوادار رسمی داشته است که چندین برابر هواداران ثبت شده­ی رئال مادرید، یکی از باشگاه­های پرطرفدار دنیا است. “پرشورها” لقبی است که پس از انتخاب هواداران تراکتورسازی به عنوان “پرشورترین هواداران” ایران به آنها داده شده است و اینک در بیشتر شهرها و محافل ورزشی کشور با این لقب خوانده می­شوند. تراکتورسازی تبریز نه تنها در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی بلکه در سایر شهرها و استان­ها (همان­طور که در بازی­های خارج از خانه­ی این تیم مشاهده می­شود) نیز هوادارانی دارد.

دلیل دیگر این انتخاب این بود که چون سایر تیم­های ورزشی در ایران یا حامی ندارند و یا حامی آنها ثابت و مشخص نیست و حتی گاهاً دیده می­شود که در یک سال چند شرکت حامی یک تیم می­شود و با توجه به اینکه تعدد حامی می­تواند نتایج حاصل از حامی­گری را کمرنگ کند، لذا محقق شرکت تراکتورسازی تبریز را با توجه به اینکه هم یکی از شناسه­های شناخته شده در صنعت است و هم سال­هاست که به­عنوان حامی رسمی تیم تراکتورسازی تبریز مشغول بکار است، برای این تحقیق انتخاب نمود.

در ادامه به طور خلاصه به معرفی شرکت تراکتورسازی تبریز و تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز پرداخته می­شود.

1-5-2) شرکت تراکتورسازی تبریز

شرکت تراکتورسازي ايران در سال 1347 به صورت شرکت سهامي خاص تاسيس شد و طي شماره 540/324 مورخ 26/02/1347 در اداره ثبت شرکتها در تبريز به ثبت رسيد. اين شرکت در تاريخ 21/01/1375 به شرکت سهامي عام تبديل و در تاريخ 09/05/1375 در بورس اوراق بهادر پذيرفته شد. مرکز اصلي شرکت و کارخانه در شهر تبريز واقع است.

2-5-2) باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز

باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز، که بیشتر با نام تراکتورسازی یا به صورت مخفف تراکتور و در بین هواداران ترک خود به عنوان تیراختور شناخته می­شود، یکی از پرهوادارترین باشگاه­های فوتبال در ایران و آسیاست. این باشگاه فوتبال علاوه بر ایران در کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز هوادارانی دارد. این تیم در سال 1349 شمسی با حمایت کارخانه­ی تراکتورسازی در شهر تبریز بنیان­گذاری شد و هم اکنون تحت مسئولیت سپاه عاشورا است. سپاه عاشورا نقش مهمی در حل مسائل مالی باشگاه تراکتورسازی دارد و این تیم از امکانات ورزشی این ارگان استفاده می­کند. همچنین 30 درصد سهام باشگاه متعلق به موسسه مالی و اعتباری کوثر می­باشد. علاوه بر این موسسه مهر ایرانیان وابسته به سپاه پاسداران و شرکت سایپا از دیگر سهامداران و متولیان این باشگاه محسوب می­شود. تیم تراکتورسازی تبریز تا فصل 81-1380 در سطح اول فوتبال ایران بازی می­کرد اما در پایان آن فصل به دسته پایین­تر سقوط کرد و پس از 8 سال تلاش ناموفق برای صعود، سرانجام در سال 1388 دوباره به لیگ برتر فوتبال ایران راه یافت. این تیم پس از صعود به لیگ برتر روند رو به رشدی داشته به طوری که در فصل­های 91-1390 و 92-1391 در جایگاه دوم جدول ایستاد تا اینکه در فصل 93-1392 در رقابت­های جام حذفی برای اولین بار به قهرمانی دست پیدا کرد. طبق آخرین رده­بندی برترین تیم­های باشگاهی جهان در 2014 میلادی که توسط پایگاه فوتبال دیتابیس صورت گرفته، تیم باشگاه تراکتورسازی تبریز با کسب 1448 امتیاز در رده­ی پنجم ایران، سی و پنجم آسیا و چهارصدویکم جهان قرار دارد. طبق گفته­ی فدراسیون بین­المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین رتبه­ای که تراکتورسازی تا به حال توانسته کسب کند رتبه­ی دویست و هشتم جهان، دهم آسیا و دوم ایران می­باشد. باشگاه تراکتورسازی تبریز علاوه بر فوتبال، در رشته­های ورزشی فوتسال، سپک تاکرا و بسکتبال با ویلچر نیز فعالیت می­کند(سایت فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز).

همانطور که قبلاً نیز ذکر شد، امروزه حمایت از باشگاه­ها، تیم­ها و فعالیت­های ورزشی به یک صنعت مهم در دنیای کسب و کار تبدیل شده است. برای بسیاری از شرکت­های بزرگ و کوچک، حمایت مالی از باشگاه­ها و تیم­های ورزشی از بهترین تاکتیک­های ترویج نام تجاری، تبلیغ کالا یا خدمات و افزایش فروش است. یک نهاد یا رویداد ورزشی از خصوصیاتی بهره­مند است که آن را به یک رسانه تبلیغاتی مهم و مورد توجه صاحبان کسب و کار تبدیل می­کند. مسابقات و رویدادهای ورزشی از گستره بسیار وسیع توجه، به همراه لذت و عشق مردم برخوردارند. در بازاریابی، از ویژگی­های مهمی که یک شناسه باید دارا باشد، شناخته شدن در سطح وسیع و مورد علاقه بودن در سطحی بالا است. حامی­گری ورزشی وسیله­ای است که این شهرت و محبوبیت را به شناسه شرکت منتقل می­کند. علاقه­مندان به باشگاه­های ورزشی ویژگی مهمی دارند و آن وفاداری است. موفقیت و بقای یک شناسه در وفاداری مشتریانش نهفته است. حمایت از یک تیم یا رویداد ورزشی، موجب انتقال وفاداری هواداران ورزشی به شناسه حامی می­شود. رویدادهای ورزشی آمیخته با هیجان و سرشار از انرژی هستند. بارها در مطالعات نشان داده شده است که در اغلب خریدهای مشتریان در هر گروهی از کالاها، عنصر احساسی و هیجانی نقش مهمی دارند. با این وجود، حامی­گری در ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. نبود حمایت مالی، مسئله­ای است که صاحبان تیم­های ورزشی مختلف همواره به آن اذعان داشته­اند. بسیاری از کارشناسان ورزشی اصلی­ترین دلیل عدم پیشرفت ورزش حرفه­ای در ایران را کمبود حامی می­دانند(عبدوی،1391،ص 77).

معدود شرکت­هایی نیز که در کشور به حامی­گری روی آورده­اند، یا شرکت­های دولتی(مثل همراه اول، شهرداری و …) هستند و یا شرکت­هایی هستند که در صنعت B2B فعالیت می­کنند (مثل ذوب آهن، فولاد و …) و کمتر شرکت خصوصی را می­توان یافت که حمایت از تیم های ورزشی را به عهده گرفته باشد.

اینکه چرا شرکت­های خصوصی در کشور علاقه­ای به حمایت از تیم­های ورزشی ندارند، پرسشی است که خود جای تحقیق و بررسی فراوان دارد. اما به نظر محقق یکی از پاسخ­های این سؤال را می­توان عدم آگاهی و آشنا نبودن شرکت­ها با مفهوم حامی­گری و چگونگی کارکرد و نتایج حاصل از آن دانست.

با توجه به اینکه تحقیقات صورت گرفته در حوزه حامی­گری در کشور بسیار محدود و انگشت شمار است، لذا شرکت­ها در این زمینه اطلاعات کافی را ندارند و حتی شاید از نقش حامی­گری به عنوان یک ابزار بازاریابی کارآمد آگاه نیستند.

لذا محقق امیدوار است تا این تحقیق بتواند راه­گشای گوشه­ای از این مشکلات بوده و آگاهی شرکت­ها از چگونگی کارکرد و نتایج حاصل از حامی­گری را افزایش دهد.

در این تحقیق، محقق پس از بررسی رشته­های مختلف ورزشی و تیم­های حاضر در آنها، و همچنین پس از جمع­آوری اطلاعات درباره حامیان این تیم­ها، ورزش فوتبال و شرکت و تیم ورزشی تراکتورسازی تبریز را به منظور پیاده کردن مدل تحقیق انتخاب نمود. یکی از اصلی­ترین دلایل این انتخاب این بود که تیم تراکتورسازی تبریز در فصل­های 88-87 ، 90-89 و 91-90 به عنوان پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر انتخاب شد و به گفته­ی مدیر باشگاه در سال 89 این تیم حدود 482 هزار هوادار رسمی داشته است که چندین برابر هواداران ثبت شده­ی رئال مادرید، یکی از باشگاه­های پرطرفدار دنیا است. “پرشورها” لقبی است که پس از انتخاب هواداران تراکتورسازی به عنوان “پرشورترین هواداران” ایران به آنها داده شده است و اینک در بیشتر شهرها و محافل ورزشی کشور با این لقب خوانده می­شوند. تراکتورسازی تبریز نه تنها در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی بلکه در سایر شهرها و استان­ها (همان­طور که در بازی­های خارج از خانه­ی این تیم مشاهده می­شود) نیز هوادارانی دارد.

دلیل دیگر این انتخاب این بود که چون سایر تیم­های ورزشی در ایران یا حامی ندارند و یا حامی آنها ثابت و مشخص نیست و حتی گاهاً دیده می­شود که در یک سال چند شرکت حامی یک تیم می­شود و با توجه به اینکه تعدد حامی می­تواند نتایج حاصل از حامی­گری را کمرنگ کند، لذا محقق شرکت تراکتورسازی تبریز را با توجه به اینکه هم یکی از شناسه­های شناخته شده در صنعت است و هم سال­هاست که به­عنوان حامی رسمی تیم تراکتورسازی تبریز مشغول بکار است، برای این تحقیق انتخاب نمود.

در ادامه به طور خلاصه به معرفی شرکت تراکتورسازی تبریز و تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز پرداخته می­شود.

1-5-2) شرکت تراکتورسازی تبریز

شرکت تراکتورسازي ايران در سال 1347 به صورت شرکت سهامي خاص تاسيس شد و طي شماره 540/324 مورخ 26/02/1347 در اداره ثبت شرکتها در تبريز به ثبت رسيد. اين شرکت در تاريخ 21/01/1375 به شرکت سهامي عام تبديل و در تاريخ 09/05/1375 در بورس اوراق بهادر پذيرفته شد. مرکز اصلي شرکت و کارخانه در شهر تبريز واقع است.

2-5-2) باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز

باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز، که بیشتر با نام تراکتورسازی یا به صورت مخفف تراکتور و در بین هواداران ترک خود به عنوان تیراختور شناخته می­شود، یکی از پرهوادارترین باشگاه­های فوتبال در ایران و آسیاست. این باشگاه فوتبال علاوه بر ایران در کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز هوادارانی دارد. این تیم در سال 1349 شمسی با حمایت کارخانه­ی تراکتورسازی در شهر تبریز بنیان­گذاری شد و هم اکنون تحت مسئولیت سپاه عاشورا است. سپاه عاشورا نقش مهمی در حل مسائل مالی باشگاه تراکتورسازی دارد و این تیم از امکانات ورزشی این ارگان استفاده می­کند. همچنین 30 درصد سهام باشگاه متعلق به موسسه مالی و اعتباری کوثر می­باشد. علاوه بر این موسسه مهر ایرانیان وابسته به سپاه پاسداران و شرکت سایپا از دیگر سهامداران و متولیان این باشگاه محسوب می­شود. تیم تراکتورسازی تبریز تا فصل 81-1380 در سطح اول فوتبال ایران بازی می­کرد اما در پایان آن فصل به دسته پایین­تر سقوط کرد و پس از 8 سال تلاش ناموفق برای صعود، سرانجام در سال 1388 دوباره به لیگ برتر فوتبال ایران راه یافت. این تیم پس از صعود به لیگ برتر روند رو به رشدی داشته به طوری که در فصل­های 91-1390 و 92-1391 در جایگاه دوم جدول ایستاد تا اینکه در فصل 93-1392 در رقابت­های جام حذفی برای اولین بار به قهرمانی دست پیدا کرد. طبق آخرین رده­بندی برترین تیم­های باشگاهی جهان در 2014 میلادی که توسط پایگاه فوتبال دیتابیس صورت گرفته، تیم باشگاه تراکتورسازی تبریز با کسب 1448 امتیاز در رده­ی پنجم ایران، سی و پنجم آسیا و چهارصدویکم جهان قرار دارد. طبق گفته­ی فدراسیون بین­المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین رتبه­ای که تراکتورسازی تا به حال توانسته کسب کند رتبه­ی دویست و هشتم جهان، دهم آسیا و دوم ایران می­باشد. باشگاه تراکتورسازی تبریز علاوه بر فوتبال، در رشته­های ورزشی فوتسال، سپک تاکرا و بسکتبال با ویلچر نیز فعالیت می­کند(سایت فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز).