مفهوم مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین (SCM)، مفهومی است که برای نخستین بار در سیستم­های تامین تویوتا که از سطح هماهنگی قابل توجهی در مدیریت عرضه و تامین برخوردار بود، ابداع گردید. رویکرد سنتی زنجیره تامین، شامل تحویل بهنگام[1] (JIT) و مدیریت تدارک[2] بود.

این سیستم­ها با هدف تنظیم مقادیر تامین، به کارخانه­های تولید موتور در مقادیر صحیح، کوچک و اقتصادی، کاهش سطح موجودی و تنظیم موثر تعاملات تامین­کنندگان با خط تولید، طراحی گردیده است.

برخي از تعاريف مدیریت زنجيره تامين عبارتند از:

مديريت زنجيره تامين هماهنگي در توليد، موجودي (انبار)، مكان­يابي و حمل و نقل بين شركت­كنندگان در يك زنجيره تامين، جهت دستيابي به بهترين تركيب پاسخگویي و كارایي براي موفقيت در بازار است (Hougas, 2003). هماهنگي سيستماتيك و استراتژيك­ كاركرد­هاي سنتي كسب وكار و تاكتيكهاي بين اين كاركردها، در يك شركت با ساير كسب و كارهاي موجود در زنجيره تامين، به منظور بهبود بلند مدت عملكرد شركت (بطور مجزا) و كل يك زنجيره تامين (Journal of Business Logistics, 2001).

مدیریت زنجیره تامین شامل یکپارچه­سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره، برای دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتکا و مستدام می­باشد. بنابراین، مدیریت زنجیره تامین عبارت از فرآیند یکپارچه­سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آن از طریق بهبود و هماهنگ­سازی فعالیتها در زنجیره تامین، تولید و توزیع محصول است (Hul, 1999).

امروزه سازمانها با مشتریانی رو به رو هستند که خواهان تنوع بالا در محصولات، هزینه­های پائین، کیفیت بالا و پاسخگویی سریع می­باشند. مدیریت زنجیره تامین، تامین­کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع­کنندگان و مشتریان را با استفاده از فناوری اطلاعات در جهت ارضای اثربخش و کارای نیازهای مشتری، یکپارچه می­سازد.

مدیریت زنجیره تامین عبارت از مدیریت مجموعه فعالیتها، شامل مواد اولیه و تبدیل آن ها به کالاهای واسطه­ای یا نهایی و سپس توزیع آنها با بهره­گیری از کانالهای توزیع، می­باشد. مدیریت زنجیره تامین، به یکپارچه­سازی فعالیتهایی که برای فراهم نمودن مواد اولیه، حرکت مواد میان تجهیزات، ساخت کالا، توزیع نهایی کالای قابل مصرف و پشتیبانی پس از فروش، که با بهبود روابط اعضای زنجیره و در جهت کنترل و هدایت بهینه جریان کالا و خدمات صورت می­گیرد، گفته می­شود )عالم­تبریز و رحیمی، 1388).

[1] Just In Time

[2] Procurement Management