ویتامینC               – افزایش اکسی توسین

– افزایش مقدار اکسیژن مغز                           – افزایش هماتوکریت

– افزایش تعداد لنفوسیت ها                             -افزایش تیروکسین

-افزایش کل پروتیین سرم                              – کاهش سدیم(قاسمی،1383)

2-2-4-12 تغذیه در یوگا

در یوگا اعتقاد بر این است که “خوردن برای زنده ماندن است نه زنده ماندن برای خوردن”. یوگا خوردن را نه برای لذت بردن بلکه برای حفظ سلامتی و نیروزایی می­داند. یوگا دربارۀ گیاهخواری تعصب ندارد، اما تأکید براستفاده از غذاهای طبیعی در آن زیاد است. یوگی­ها حتی­الامکان گوشت نمی­خورند، چون فلسفه آنها آزار و اذیت نکردن حیوانات و کسب نکردن خوی حیوانی از آنهاست. در یوگا از خوردن غذاهای چرب و سنگین و دیر هضم به ویژه هنگام تمرینات روحی باید پرهیز شود. غذاهای اسیددار وکنسرو شده نیز برای معده مناسب نیست و باید از خوردن آنها اجتناب شود. درباره مقدار غذا نیز توصیه می­کندکه همواره نیمی از ظرفیت معده را باید از غذا پر کرد و ربع آن را از آب و ربع دیگر را برای هوا خالی نگه داشت. غذا باید برای رفع گرسنکی خورده شود و نباید گذاشت صرف غذا موجب سنگینی و رخوت گردد. آساناهای یوگا را باید با شکم خالی انجام داد و باید مراقب بود که بعد از 3 الی 4 ساعت بعد از صرف غدا تمرین آغاز شود. یکی از دلایل مهم برای انجام آساناها هنگام طلوع، خالی بودن شکم است (موسوی نسب، 1383).

2-2-4-13 دانشگاه بین­المللی یوگا

در سال 1963 موسسۀ تحقیقاتی و آموزشی یوگا در گانگادارشان در مونگر از ایالت بیهار B.S.Y (بیهار اسکول، یوگا) توسط سوامی ساتیاناندا تأسیس گردید و در مدت کوتاهی شهرت جهانی یافت و به یک مؤسسه تحقیقاتی عظیم تبدیل گردید که اکثر دانشمندان بنام جهان و مراکز تحقیقاتی روانی و روحی با آن همکاری پیدا کردند. سپس در سال 1994 با کوشش سوامی نیرانجاناندا این مؤسسه تبدیل به دانشگاه بین­المللی یوگا (B.Y.B، بیهار یوگا بیهاریتی) گردید. این اولین مرکز رسمی جهانی است که در ایالت بیهار در شهر مونگر به تدریس رشته­های مختلف یوگا تا سطح دکترا می­پردازد. دانشجویان این مؤسسه موفق به اخذ مدارک دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در رشته­های مختلف یوگا می­شوند. مدارک علمی صادره از این مؤسسه کاربرد جهانی دارد (موسوی نسب، 1383).

2-2-4-14 تفاوت یوگا با ورزش­های دیگر

– حرکات یوگا در کمال آرامش و آهستگی اجرا می­گردند. در واقع بعد از انجام حرکات یوگا، آثاری از خستگی­های مفرط و ناراحتی وجود ندارد. در حالی که ورزش­های دیگر، گاه با تکرار و فشار همراه هستند.

– حرکات یوگا با تنفس آهسته و عمیق از مجاری بینی، همراه هستند. اما در اغلب ورزش­ها، تنفس­ها سریع و کوتاه است.

– بین انجام حرکات یوگا توقف کوتاهی وجود دارد که باعث دفع بهتر و سریع­تر سموم بدن از طریق تنفس، تعریق و ادرار می­شود، در حالی که در بین  برخی ازحرکات ورزشی استراحتی وجود ندارد.

– در یوگا رقابت وجود ندارد و هر فردی بسته به توان خود حرکات را انجام می­دهد. این حرکات ابتدا از ساده شروع می­شوند بعد در سطح متوسط و پیشرفته ادامه می­یابند، در حالی که ورزشهای دیگر غالبأ رقابتی هستند ورسیدن به هدف خاصی مد نظر است.

– در یوگا خطر آسیب دیدگی در عضلات کم و در ورزشهای دیگر خطر آسیب دیدگی بالاست.

– در یوگا مصرف کالری کم است و تلاش به حداقل خود می­رسد و فرد آرام و رهاست، در حالی که در ورزشهای دیگرمصرف کالری متوسط یا بالاست و تلاش به حد اکثر خود می­رسد (محققی، 2009).

 

[1]-Behakti yoga

[2] -Karma yoga

[3] -Kiana yoga

[4] -Ashtanga yoga

[5] -Hata yoga

[6] -poraka

[7]-Richaka

[8] -Combaka

  • 2