راهکارهای تغذیه ای طب ایرانی در ماه مبارک رمضان

[ad_1]

روزه علاوه بر تعالی روح، فواید پزشکی ارزشمندی برای بدن دارد، تأثیر روزه بر سلامت دستگاه گوارش، قلب، کاهش وزن، سلامت مغز، کاهش فشار خون، سم‌زدایی و سلامت کبد، کاهش فرآیندهای التهابی و افزایش ایمنی. اما ثابت شده است که عادات غذایی نادرست در این ماه باعث می شود که بسیاری از افراد نه تنها به پاکیزگی و سلامتی بدن خود دست پیدا نکنند، بلکه چند روز بعد از این ماه دچار مشکلات گوارشی مختلفی مانند نفخ، اسید معده، یبوست شوند. و . . . .

به گزارش ایسنا، تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که برای جلوگیری از عوارض جسمی یا عصبی باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را در دریافت فواید جسمی و بهره مندی از فواید آن کمک کند. . این ماه مبارک کمک می کند.

طب ایرانی برای پیشگیری از این مشکلات راه حل هایی ارائه می دهد:

_ در صورت ابتلا به هر گونه بیماری گوارشی حتما قبل از شروع ماه مبارک با پزشک در مورد امکان روزه داری مشورت کنید. در برخی بیماری ها مانند زخم اثنی عشر، روزه گرفتن صحیح نیست و می تواند بیماری را بدتر کند.

غذاهای مختلف از نظر کیفیت و خصوصیات متفاوت هستند و در نتیجه هضم شما یکسان نخواهد بود. وقتی دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شوند، معده و دستگاه گوارش نمی توانند آنها را به طور کامل هضم کنند و در نتیجه سوء هاضمه ایجاد می شود.

از خوردن غذاهای مختلف و سفره های رنگارنگ افطار و سحر خودداری کنید.

به سالاد افطار و مخلفات «نه» بگویید.

این مواد باعث سوء هاضمه، نفخ، اسیدیته یا درد شکم می شوند، به خصوص اگر به مقدار زیاد همراه افطار یا همراه با غذای اصلی مصرف شوند.

آش حلیم و رشته در تابستان; هرگز. اصولا آش حلیم و رشته و مانند آن جزء غذاهای سنگین محسوب می شود نه تابستان. پس آنها را از سفره افطار تابستان حذف کنید و اگر زیاد می خواهید به مقدار کم بسنده کنید.

افطار و شام جداگانه.

– از آنجایی که معده مدت زیادی خالی بوده، نمی تواند حجم زیادی از مواد را هضم کند، بنابراین خوردن یک غذا در هنگام افطار و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد از شام توصیه می شود.

از نوشیدن آب و نوشیدنی همراه با غذا خودداری کنید. این اصل همیشه صادق است، اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می شود، بارزتر می شود و باعث سوء هاضمه شدید، رفلاکس، نفخ و… می شود.

برخی از غذاها را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذاها مانند ماکارونی، سوپ ماکارونی، ماهی، سالاد الویه به ویژه در ساعات اولیه این ماه علاوه بر احساس سنگینی می تواند باعث افزایش تشنگی در طول روز شود. غذاهای تند و نمک نیز باعث افزایش دمای بدن و افزایش تشنگی می شود.

بر اساس اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، برای پیشگیری از یبوست می توان به جای مصرف میوه های بسیار آبدار و خام که باعث دردهای شکمی می شود، از خیسانده هلو، زردآلو، انجیر و برگ بخارا استفاده کرد. آجیل را باید یک ساعت در آب جوش یا صورتی داغ خیس کنید و سپس قورت دهید. بهتر است این ترکیب را یک تا دو ساعت بعد از شام مصرف کنید.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.