رفع کمبودهای آموزشی در مناطق مرزی و روستایی در دستور کار آموزش و پرورش

[ad_1]

مشاور وزیر آموزش و پرورش در زمینه عدالت آموزشی و مشارکت برابر آموزشی با تشریح اهمیت آموزش حضوری در مدارس در ارتقای شاخص عدالت آموزشی از طراحی برنامه های عدالت آموزشی تا رفع نارسایی های آموزشی در سراسر مرزها، عشایر و … مناطق روستایی و حتی مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ اعلام شد.

حمیدرضا خان محمدی در گفت وگو با ایسنا، وی گفت: اساساً هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری وجود ندارد. تعامل چهره به چهره دانشجو و استاد در انتقال مفاهیم و رفع شبهات تحصیلی بسیار مؤثر و غیرقابل انکار است. از این رو بازگشایی مدارس یکی از دغدغه های اصلی دولت و مردم بوده است که همواره به دنبال بهبود اقدامات بهداشتی برای تحقق این هدف بوده اند.

وی افزود: نارسایی های سیستم آموزشی و فقر مادی خانواده های کم برخوردار مرزی، عشایری و روستایی باعث شده است که تعداد قابل توجهی از دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به آموزش مجازی دچار تاخیر تحصیلی شوند. تشکیلات مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تضاد بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر چه وزارت آموزش و پرورش با کمک سازمان ها و نهادهای دولتی و با کمک برخی خیرین خیرین تلاش کرده تا بخشی از این کمبودها را جبران کند و تعدادی از دانش آموزان را وارد مدار آموزشی کند، تصریح کرد: در این راستا برخی از دانش آموزان را نیز در مدار آموزشی قرار داده است. وی با بیان اینکه گستردگی نیازها و کمبودها، آموزش و پرورش را به یک موضوع اصلی در مناطق محروم تبدیل کرده است، افزود: بازگشایی مدارس ضمن تحقق عدالت آموزشی، نگرانی مسئولان آموزش و پرورش و خانواده ها را نسبت به کیفیت آموزش برطرف کرده است.

خان محمدی ادامه داد: آموزش با کیفیت چیزی نیست که بتوان با کلاس های مجازی به آن دست یافت. آموزش مجازی در واقع یک گریز اجتناب ناپذیر برای پیشبرد اهداف آموزش بود، اما در واقع اولویت اصلی فعال سازی کلاس های حضوری است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به ویژه هیئت دولت، ستاد کرونا و وزارت آموزش و پرورش با این تصمیم هوشمندانه از یک فاجعه آموزشی که در سال های آینده شاهد آن خواهیم بود جلوگیری کردند، گفت: سرمایه انسانی چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد. .اگر امروز این افت شدید آموزش متوقف نمی شد، معلوم نبود چه بلایی سر سرمایه انسانی این کشور می آمد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: بسیاری از دانش آموزان و خانواده ها در سراسر کشور به ویژه دانش آموزانی که از کمبود زیرساخت ها و امکانات رنج می برند، از بازگشایی مدارس استقبال کردند و با شور و شوق وصف ناپذیری در کلاس های درس حاضر شدند. البته رعایت مقررات بهداشتی برای حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان نیز وظیفه همگان است.

خان محمدی با اشاره به نقش معلمان در دوران کرونا و بعد از کرونا گفت: معلمان واقعاً در بحران کرونا جهاد علمی بزرگی انجام داده اند و نگذاشته اند این بیماری فراگیر نور تعلیم و تربیت را در دل دانش آموزان کم رنگ کند. ” معلمان کشور بیش از آنچه که انتظار داشتند تلاش کردند و با امکانات اندکی که داشتند در این عرصه جانفشانی کردند و جهادشان در تاریخ آموزش و پرورش ثبت شد. به راستی معلمان منادیان برجسته عدالت آموزشی در کشور هستند و تلاش مضاعف آنان ما را در برقراری عدالت آموزشی از هر نظر موفق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه های عدالت آموزشی با رویکردی جدید و با هدف رفع نارسایی های آموزشی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی حاشیه شهرهای بزرگ در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، تصریح کرد: آموزش و پرورش در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. بسیج همه ظرفیت‌ها در داخل و خارج از آموزش و پرورش و راه‌اندازی یک حرکت عظیم مردمی برای ارتقای شاخص‌های عدالت در حوزه آموزش در مناطق کم‌درآمد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از سرگیری آموزش حضوری در مدارس راهکاری است که باید مدت ها قبل از آن در این زمینه ها به کار گرفته شود، گفت: نظر دقیق و فنی تر خواهد بود.

خان محمدی افزود: تعطیلی مدارس عشایری مرزی روستا نیز بار سنگینی بر دوش فرهنگیان و معلمان گذاشته است، اما خوشبختانه این تصمیم راهبردی ترین تصمیم برای مناطق یاد شده است و باید این تجربه در جایی زندگی و ثبت شود تا اگر آنها در حال حاضر الگوی عملی برای وقوع حوادث یا حوادث مشابه وجود دارد؛ نه اینکه در هر بحرانی مدارس اولین مکان تعطیل و آخرین مکان برای بازگشایی باشد.

وی تاکید کرد: تعطیلی آموزش و پرورش در مناطقی که معمولاً از مشکلات مالی، اقتصادی، زیرساختی و … رنج می‌برند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این دستگاه وارد می‌کند که نیاز به انگیزه و انگیزه بیشتری دارد. جالب است بدانید معلمان بیشترین انگیزه را برای کمک در بحران ها دارند و راه کمک و همکاری خود را به صورت تخصصی می شناسند که تمیز نگه داشتن ماشین آموزشی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: در دوران کرونا اما با ظرفیت خیرین و نهادهای دولتی ابزار آموزش مجازی در برخی از مناطق کم برخوردار توزیع و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. اکنون باید از این ابزارها و ارائه راهکارهای خلاقانه استفاده کرد و در جهت کاهش فاصله بین شاخص های آموزشی پیش رفت.

خان محمدی در پیشنهاد انجام تدریس خصوصی و ادامه تحصیل با ظرفیت مازاد معلمان جهادگر گفت: معلمانی که در سخت ترین شرایط با دانش آموزان عاشقانه و صمیمی باشند در صورت فراهم شدن بستر آماده انجام این کار هستند. خوشبختانه دانشجویان جهادگر دانشگاه فرهنگیان نیز در ایام کرونا در اقدامی خودجوش فعالیت چشمگیری از خود نشان دادند که برکات بسیاری نیز در بر داشت.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان که در مسیر حرفه‌ای خود قدم برمی‌دارند، تصمیم گرفتند همزمان با انرژی مازاد خود در مسیر تحصیل و استفاده از اوقات فراغت و دانش‌آموزان، شاخص‌های عدالت آموزشی را در روزهای پسابرجام افزایش دهند. و رفع دغدغه های رهبر عزیزمان.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.