22 روش علمی برای کاهش سریع استرس

    No Comments تندرستی - پزشکی

    : 22 روش علمی واسه کاهش سریع استرس

    خواه مربوط به مشکلی در کار باشه، خواه دعوا با یکی از دوستان یا مشکل خانوادگی، هر کسی بعضی وقتا احساس استرس می کنه. واقعا، ۵۴ درصد از مردم امریکا با سطوح مختلفی از استرس در زندگی روزانه شون درگیر هستن. و هر گاه صحبت از درمان می شه (همه فکر می کنن درمان یعنی خوابیدن روی تخت منفور بیمارستان)، واسه اینکه به راه حلای به درد بخور بودن برسیم (صحبت درمانی یا تجویز دارو رو درنظر بگیرین) باید مدت زیادی صبر کنیم. پس اگه بخوایم تا پنج دقیقه دیگه جلوی استرس مون رو بگیریم یا اونو کاهش بدیم چیکار باید بکنیم؟ در ادامه به فهرستی از بهترین راه ها واسه کاهش آنی استرس می پردازیم.

    ۱. آروم سازی پیش رونده رو امتحان کنین.

    ۲. یوگای سبک رو امتحان کنین.

    ترکیب روشای تنفس عمیق و حرکات یوگا باعث می شه این فعالیت تاثیر مثبتی بر کاهش استرس داشته باشه.

    ۳. مراقبه.

    “سکوت ذهنی” که همراه مراقبه به وجود میاد تاثیر خوبی بر استرس داره (مخصوصا استرسای شغلی).

    ۴. نفس عمیق بکشین.

    تجربه ثابت کرده تنفس عمیق سطوح کورتیزول رو پایین می آورد که به کاهش استرس و اضطراب کمک می کنه. تحقیقات نشون میدن تنفس عمیق به صورت موقتی می تونه فشار خون رو پایین آورد.

    ۵. عطر بزنین.

    تحقیقات نشون میدن رایحه درمانی راه مناسبی واسه نابود کردن استرسه. بعضی از بوها (مانند اسطوخودوس) به صورت دائمی سطح استرس رو کاهش میدن.

    ۶. موسیقی گوش کنین.

    تحقیقات به این نکته اشاره می کنن که موسیقی از راه های زیادی می تونه استرس رو نابود کنه، از کاهندهای استرس زیست شیمیایی گرفته تا کمک به درمون استرسِ به وجود اومده به وسیله روشای پزشکی.

    هم اینکه بخونین : فواید گوش دادن به موسیقی

    ۷. خنده درمانی کنین.

    خنده می تونه اثرات فیزیکی استرس(مانند خستگی) رو در بدن کم کنه.

    ۸. چای بخورین.

    نتیجه یه تحقیق نشون داد نوشیدن چای مشکی به کاهش سطوح کورتیزول به وجود اومده به وسیله استرس و احساس آرامش بیشتر منجر می شه.

    ۹. ورزش کنین.

    جریان اندروفینِ به وجود اومده به وسیله ورزش در بدن راه دیگه ای واسه نابود کردن سریع استرسه.

    ۱۰. تجسم هدایت شده رو امتحان کنین.

    تجسم صحنه ای آروم یا دل پذیر می تونه به کاهش استرس و از بین رفتن اضطراب کمک کنه.

    ۱۱. به یه اجتماع مذهبی ملحق شید.

    براساس نظرسنجیا کاهش استرس دلیل کلی و اصلی آدما از انجام فرائض دینیه. حتی یه تحقیق نشون داد دانشجویانی که فرائض دینی شون رو انجام میدن نسبت همتایان غیرمذهبی شون دچار استرس کم تری هستن. و تحقیق دیگری هم نشون دهنده این مطلبه که آدمای مذهبی کم تر به بیماریای روانی به وجود اومده به وسیله استرس دچار می شن.

    ۱۲. آدامس بجوید.

    تحقیقات نشون میدن جویدن آدامس سطوح کورتیزول رو کم می کنه و به آروم کردن استرس کمک می کنه.

    ۱۳. ماساژ دریافت کنین

    دریافت یه ماساژ خوب با روغن می تونه تاثیری بالاتر از آرامش دردهای فیزیکی داشته باشه. تحقیقات نشون میدن ماساژ واسه مقابله با استرس هم خوبه؛ و باعث بهتر شدن تصویر بدنی (اصطلاح روان شناختی در مورد درک شخصی از زیبایی و جذابیت جنسی بدن مون، م.) می شه.

    ۱۴. روش تلقین به نفس رو امتحان کنین.

    تحقیقات نشون میدن تلقین باعث کاهش اضطراب می شه. هم اینکه، یه روش عالیِ خود-مراقبه ای واسه نابود کردن استرسه.

    ۱۵. رابطه جنسی.

    تحقیقات نشون میدن رابطه جنسی به درستیً می تونه با پایین آوردن فشار خون باعث کم شدن نشونه های فیزیکی استرس شه.

    ۱۶. چرت بزنین.

    تجربه ثابت کرده که چرت زدن دلیل کاهش سطوح کورتیزول و نابود کردن استرس می شه.

    ۱۷. شخصی رو در آغوش بگیرین.

    در آغوش گرفتن واقعا می تونه فشار خون و سطح استرس رو در افراد بزرگ سال پایین آورد.

    ۱۸. با یه حیوان خونگی بازی کنین.

    پیشنهاد می کنیم، حتما یه سگ خونگی واسه خودتون بگیرین. تجربه ثابت کرده در آغوش گرفتن سگ خونگی استرس فرد رو پایین می آورد.

    ۱۹. یه کار هنری انجام بدین.

    هنردرمانی به شکل بالقوه علائم و رفتارای مربوط به استرس رو کم می کنه.

    ۲۰. بنویسین.

    نوشتن خاطرات به دلیل اون که اثرات مراقبه ای و فکری داره، یکی از راه های موثر واسه نابود کردن علائم مربوط به استرسه. جفت و جور یه فهرست شکرگزاری روزانه واقعا به شما کمک می کنه جنبه های مثبت زندگی تون رو بهتر ببینین، پس به صورت روزانه وقتی رو صرف نوشتن مطالبی کنین که می تونن خوشحال تون کنن.

    ۲۱. قدم بزنین.

    قدم زدن آروم و در حال مراقبه، مخصوصا در فضای آزاد می تونه تاثیر عجیبی واسه نابود کردن استرس داشته باشه. با عجله قدم نزنین، بلکه این کار رو با سرعت به طور کامل طبیعی انجام بدین.

    ۲۲. شخصی رو ببوسید!

    تحقیقات نشون میدن بوسیدن با آزاد کردن یه سری مواد شیمیایی در بدن باعث از بین رفتن هورمونایی مثل کورتیزول می شه که این هورمونا عامل ایجاد استرس هستن. ایجاد روابط مثبت هم راه مناسبی واسه کاهش استرس و اضطراب است.

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *