23 آبان روز جهانی دیابت

    No Comments تندرستی - پزشکی

    : چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین المللی دیابت (IDF)  و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده. هدف از نامگذاری اینجور روزی افزایش آگاهی عمومی در مورد علل، مشکلات، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزونه.

    مجمع عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2006 با  تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت رو "یه مریضی طولانی و ضعیف کننده با هزینه های هنگفت“ معرفی کرد که خونواده ها، دولتا و کل جهان با اون روبرو شدن. براساس قطعنامه سازمان ملل، چهاردهم نوامبر (23 آبان ماه) روز جهانی دیابت اعلام شد.

    روز جهانی «دیابت»، این شیرینی تلخ

    امروزه دیابت یکی از مهم ترین چالشای سلامت جهانیه چراکه آمارها نشون میده تعداد مبتلایان در سال 2017 به 425 میلیون نفر رسیده. این مریضی عامل مستقیم 6.1 میلیون مرگ در دنیا طی سال 2015 گزارش شده که پیش بینی می شه تا سال 2030، هفتمین عامل فوت بشر باشه.

    « دیابت» مریضی طولانی به وجود اومده به وسیله تولید کم انسولین یا مشکل دراستفاده سلولای بدن از این هورمونه. دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم بندی می شه که نوع اول، به دلیل ترشح کم انسولین و نوع دوم به وجود اومده به وسیله مشکل درجذب اون هستش. البته نوع دیگری از دیابت موسوم به دیابت بارداری هم دیده می شه که سطح قند خون در این دوران زیاد می شه و با اینکه بیشتر پس از زایمون به حد طبیعی برمیگرده اما می تونه ایجاد کننده زایمون زودرس، سقط جنین یا دچار شدن به دیابت نوع 2 در سالای بعد شه.

    تکررادرار، تشنگی شدید، احساس ضعف و گرسنگی، کاهش وزن و مشکلات بینایی از مهم ترین علایم بروز دیابته. هرچند بعضی وقتا ممکنه مریضی به صورت خاموش یا با علایم بسیار ناچیز همراه باشه که در این صورت در مراحل پیشرفته و پس از بروز مشکلات جدی، تشخیص داده می شه.

    پیشگیری ممکن است

    از اون جا که بی تحرکی و چاقی مهم ترین عوامل دچار شدن به دیابت نوع 2 در جوامع جور واجور اعلام شده، توجه به پیشنهادای سبک زندگی سالم شک نداشته باشین در کاهش زمینه خطر مؤثر هستش.کنترل وزن و جلوگیری از چاقی یکی از پیشنهادای همیشگی کارشناسان نه فقط در مورد پیشگیری ازدیابت بلکه خیلی از بیماریای مزمنه. هم اینکه جا دادن دست کم 30 دقیقه فعالیت ورزشی حتی پیاده روی در برنامه روزانه، رعایت رژیم غذایی سالم و دوری از چربیای اشباع و شکر سفید، از دیگر پیشنهادای کاربردیه.

    ابتلای بیشتر از 5 میلیون ایرونی بالای 25 سال به دیابت نوع 2

    مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت درباره موج ابتلای مردم دنیابه دیابت گفت: تقریبا از سه دهه قبل، موجی از مریضی دیابت نوع 2 در دنیا شروع شده که روبه زیاد شدنه . مریضی دیابت رو میشه بزرگ ترین اپیدمی قرن دونست چراکه تا الان هیچ مریضی در دنیا با این سرعت رشد نکرده.

    به گزارش برنا، دکتر علیرضا مهدوی، گفت: با در نظر گرفتن این که فرد در بستر خونواده متولد می شه و پرورش پیدا می کنه، عادتای غذایی و سبک زندگی رو در این بستر فرا میگیره و از اون جا که دچار شدن به مریضی دیابت مخصوصا از نوع 2 رابطه زیادی با روش زندگی فرد داره پس باید به این بخش توجه بیشتری شه.در ایران 11 درصد افراد بالای 25 سال (بیشتر از پنج میلیون نفر) دارای دیابت نوع 2 و 18 درصد افراد بالای 25 سال هم پره دیابتیک شناسایی شدن.پیش دیابت واقعا«پیش تشخیص» دیابته و میشه اونو به معنی نشونه اخطار به حساب آورد.

    پیش دیابت، آسیب ایه که در اون اندازه گلوکز (قند) خون بالاتر از حد طبیعیه، اما این افزایش به اندازه ای نیس که دیابت حساب شه. پیش دیابت نشون دهنده اینه که اگه تغییرات لازم در روش زندگی به وجود نیاد، در آینده دیابت نوع 2 بروز می کنه.اما حالا خوبیش اینه می توان از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 جلوگیری کرد.

    دیابت ۴ میلیارد دلار هزینه واسه کشور داره

    افشین استواررئیس مرکز مدیریت بیماریای غیر واگیر وزارت بهداشت، در مورد هزینه های درمان و مراقبت بیماران دیابتی در کشور اعلام کرد: هزینه های مستقیم و غیر مستقیم درمان و مراقبت دیابت در کشور بیشتر از 4 میلیارد دلار برآورد شده یعنی علاوه بر هزینه های مستقیم که درمان رو شامل می شه، مشکلات و آسیبای جسمی و اجتماعی به وجود اومده به وسیله مریضی دیابت، هزینه های غیر مستقیم این مریضی رو تشکیل میده که ‏به خونواده ها و نظام سلامت کشور تحمیل می شه.

    لازمه مبتلایان به افزایش چربی و فشار خون به دلیل تاثیر این عوامل بر سلامت عروق، دیابت شون هم مرتب کنترل شه. علاوه بر این، به افراد بالاتر از 40 سال یا دارای زمینه خانوادگی مریضی هم پیشنهاد می شه حتما آزمایشای دوره ای غربالگری مریضی رو داشته باشن.

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *