25 خاصیت بی نظیر دانه سویا برای سلامتی | بدنسازی و پوست و مو

    No Comments تندرستی - پزشکی

    : لوبیا سویا که به اون دانه سویا یا آجیل سویا (سویا بو داده) هم می گن یکی از شکلای جور واجور بقولاته که امروزه به یکی از عادی ترین مواد غذایی در دنیا تبدیل شده.

    سویا فواید زیادی واسه بدن داره که ما در این مقاله از سایت آکا ایران به طور کامل خواص سویا رو واسه سلامتی و لاغری، بارداری، بدنسازی، کودکان و پوست و مو توضیح دادیم.

    خواص سویا

    خواص دانه یا لوبیا سویا واسه پوست و مو

    1. مرطوب کننده طبیعی پوست

    لوبیا سویا به عنوان یه مرطوب کننده واسه درمان پوست خشک عمل می کنه، هم اینکه لوبیا سویا واسه کاهش چربی پوست صورت صورت خوبه.

    2. جوون سازی پوست صورت

    دانه سویا شامل فیتواستروژنه که چین و چروک پوست رو کاهش داده و باعث جوون سازی پوست صورت می شه، هم اینکه دانه سویا واسه درمان لکه های قهوه ای پوست که با افزایش سن ظاهر می شن، به درد بخوره.

    3. پاک سازی پوست صورت

    سویا شامل ویتامین E هستش که می تونه باعث پاکسازی سلولای مرده پوست شه.

    ماسک سویا واسه پوست صورت

    آرد لوبیا سویا رو با آب کمی ترکیب کنین و روی پوست صورت بمالید، بذارین 20 تا 25 دقیقه بمونه و بعد با آب سرد خوب بشورید.

    4. نرم کننده موی سر

    آرد دانه سویا به عنوان یکی نرم کننده طبیعی مو عمل کرده و موها رو صاف و براق می کنه.

    روش درست کردن ماسک سویا

    آرد دانه سویا رو با آب مخلوط کنین و روی موها بمالید، بذارین 30 دقیقه بمونه و بعد با آب گرم و شامپو خوب بشورید.

    5. تقویت ناخن

    اگه ناخنای شکننده دارین مصرف خوراکی لوبیا سویا باعث تقویت ناخنا می شه، هم اینکه مالیدن سس سویا روی ناخنا اونا رو مرطوب کرده و عفونت قارچی ناخن رو درمان می کنه.

    فواید دارویی و درمانی سویا واسه سلامتی

    6. بارداری و زنان باردار

    دانه سویا شامل مقادیر بالای ویتامین B و اسید فولیکه که واسه زنان باردار به درد بخور بوده و از مشکل لوله عصبی در جنین پیشگیری می کنه.

    دانه سویا منبع غنی از ویتامینای C و E و K و هم اینکه مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم، آهن و مسه که واسه رشد جنین در دوران بارداری لازم هستن.

    7. یائسگی

    لوبیا سویا منبع خوبی از ایزوفلاون هاست که از اجزای اساسی سیستم تولید مثل هستن، در طول دوره یائسگی که اندازه استروژن به طور زیادی کم میشه ایزوفلاونا قادر به اتصال به سلولای گیرنده استروژن هستن و می تونن علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و گرسنگی رو کم کنن.

    8. مردان

    سویا یه منبع غنی از فیتواستروژنه که مانع از تولید تستوسترون در مردان شده و خطر دچار شدن به سرطان پروستات رو کم می کنه.

    9. بدنسازی و عضله سازی

    شیر سویا و توفو که از لوبیا سویا به دست میان شامل اسید آمینهایی هستن که باعث افزایش انرژی و ایستادگی موقع ورزش می شه.

    دانه سویا شامل مقادیر زیادی شکلای جور واجور ویتامین های B نی باشه که در بهبود متابولیسم موثره و باعث تبدیل کربوهیدراتا و چربیا به انرژی شده و در نتیجه باعث بهتر شدن ایستادگی در تمرینات بدنسازی می شن.

    لوبیا سویا پس از تمرینات بدنسازی از اکسیداسیون آنتی اکسیدان های بدن جلوگیری می کنه.

    پودر سویا شامل مقادیر بالای آرژنین و پروتئینه و می تونه قبل و بعد از تمرینات بدنسازی استفاده شه تا باعث افزایش عضله سازی و تقویت عضلات شه.

    10. لاغری و کاهش وزن

    لوبیا سویا شامل مقادیر بالایی فیبره که باعث کاهش اشتها شده و به لاغریو  کاهش وزن افراد کمک می کنه.

    هم اینکه شیر سویامقادیر قند کمتری از شیر گاو داره و جذب چربی از روده رو کم می کنه در نتیجه به لاغری و کاهش وزن کمک می کنه.

    11. چاقی و زیاد شدن وزن

    دانه سویا شامل مقادیر بالای فیبر و پروتئینه که اگه زیاد خورده شه به چاقی و زیاد شدن وزن کمک می کنه.

    12. نوزادان و کودکان

    شیر سویا که از لوبیا سویا خام به دست میاد بهترین جانشین شیر گاو در نوزادان و کودکانه.

    13. دیابت و قند خون

    لوبیا سویا توانایی افزایش گیرنده های انسولین در بدن رو داره و در نتیجه به طور موثری باعث کاهش قند خون دیابتیا و پیشگیری و درمان دیابت نوع دو می شه.

    14. معده و دستگاه گوارش

    لوبیا سویا شامل مقادیر بالای فیبره که واسه ببهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش خوبه.

    15. یبوست

    مقادیر بالای فیبر موجود در دانه سویا باعث افزایش حرکات روده شده و واسه پیشگیری و درمان یبوست به درد بخوره.

    16. تیروئید

    تحقیقات نشون داده که ایزوفلاونای موجود در سویا کارکرد آنزیم تیروئید پراکسیداز رو که واسه تولید هورمونای تیروئید لازمه، کنترل می کنه و می تونه باعث کم کاری تیروئید و بزرگ شدن تیروئید شه.

    17. کلسترول خون، فشار خون و سلامت قلب

    سویا منبع چربیای سالم و غیر اشباع از جمله اسید لینولئیک و اسید لینولنیکه که باعث کاهش چربی و کلسترول بالای خون و هم اینکه فشار خون بالا شده و از دچار شدن به بیماریای قلبی و آترواسکلروز جلوگیری می کنه.

    18. سرطان

    سویا شامل مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدانه که اثر رادیکالای آزاد در بدن رو کاهش داده و به پیشگیری و درمان شکلای جور واجور سرطان های کولورکتال و کولون و سرطان پستون در زنان کمک می کنه.

    19. پوکی استخون

    لوبیا سویا اندازه زیادی کلسیم، منیزیم، مس، سلنیوم و روی بوده که واسه سلامتی استخوانا به درد بخور بوده و از دچار شدن به پوکی استخون جلوگیری می کنه.

    20. کم خونی

    دانه سویا شامل مقادیر زیادی مس و آهنه که واسه تولید گلبولای قرمز، بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به انداما به درد بخوره و کم خونی رو درمان می کنه.

    21. گیاهخواران

    سویا یه منبع بسیار مهم پروتئینه که واسه کارکرد متابولیک بدن لازم بوده و به سلامت کلی بدن کمک می کنه.

    لوبیا سویا یکی از بهترین منابع پروتئین و جانشین گوشت و مخصولات لبنی واسه گیاهخواران و خام گیاهخوارانه.

    22. فراموشی

    لوبیا سویا شامل لسیتین و فیتواسترول هاییه که کارکرد سلولای عصبی در مغز رو زیاد می کنن و واسه پیشگیری از فراموشی به درد بخور هستن.

    23. میگرن

    منیزیم موجود در دانه سویا می تونه خطر سردرد میگرنی رو کم کنه.

    24. آرتروز

    دانه سویا غنی از اسیدای چرب امگا 3 و فولاته که از فراموشی پیشگیری کرده و علائم اونو کم می کنه.

    25. خواص روغن سویا

    روغن سویا یه روغن گیاهی است که از دانه سویا استخراج می شه. روغن سویا شامل مقادیر بالای استرول و اسیدای چرب لازمه و بیشتر از بقیه روغنای گیاهی واسه سلامتی بدن خوبه.

    به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بهتره روغن سویا رو ارگانیک جفت و جور کنین که هیدروژنه و تصفیه نشده باشه و با روغنای دیگه ترکیب نشده باشه.

    روغن سویا باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و می تونه از دچار شدن به آترواسکلروز و بیماریای قلبی پیشگیری کنه.

    روغن سویا شامل اندازه زیادی ویتامین K هستش که آسیب سلولای عصبی رو کاهش داده و باعث بهتر شدن علائم فراموشی می شه.

    مقادیر بالای ویتامین K و کلسیم موجود در روغن سویا رشد استخون رو بهتر کنه و واسه پیشگیری و درمان پوکی استخون خوبه.

    مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن سویا واسه بهبود بینایی و پیشگیری از بیماریای چشمی دژنراسیون ماکولا و آب مروارید به درد بخوره.

    روغن سویا شامل مقادیر بالای ویتامین E هستش که به عنوان یه آنتی اکسیدان قوی عمل می کنه و به درمان جوش صورت، آفتاب سوختگی و درمان زخم کمک می کنه.

    مشکلات و مضرات دانه یا لوبیا سویا

    سویا شامل مقادیر بالای استروژنه که باعث نبود تعادل هورمونی در مردان می شه و می تونه منتهی به ناباروری، مشکل کارکرد جنسی، کاهش تعداد اسپرم و حتی افزایش احتمال دچار شدن به بعضی سرطانا در مردان شه.

    کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارن نباید لوبیا سویا و شیر سویا مصرف کنن.

    لوبیا سویا شامل مقادیر بالای اگزالات ایت و می تونه خطر دچار شدن به سنگ کلیه رو زیاد کنه.

    بیماران گرفتار به آسم  نباید لوبیا سویا مصرف کنن چون ممکنه باعث واکنشای آلرژیک شه.

    طبع دانه یا لوبیا سویا

    طبع سویا گرمه.

    لوبیا سویا شامل مقادیر بالای فیبر رژیمی، پروتئین، ویتامین K، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین B6، تیامین و ویتامین C و هم اینکه آهن، منگنز، فسفر، مس، پتاسیم، منیزیم، روی، سلنیوم و کلسیمه.

    لوبیا سویا رو میشه به صورت دانه سویا خام واسه جفت و جور شیر سویا، پنیر توفو، آرد سویا، سس سویا و پروتئین سویا استفاده کرد، هم اینکه دانه سویا بوداده رو به عنوان آجیل مصرف می کنن.

    سویا تراریخته چیه؟

    سویا تراریخته یه جور سویاست که DNA اونو با به کار گیری تکنیکای مهندسی ژنتیک تغییر دادن تا بتونن مقادیر بالاتر با کیفیت بهتر و مواد مغذی بیشتر رو تولید کنن.

    یکی از امتیازات سویا تراریخته اینه که میشه از اون مقادیر بیشتری روغن سویا تولید کرد.

    بهتره بدونین که سویای تراریخته می تونه باعث آسیب کبد، واکنشای آلرژیک و افزایش مرگ و میر نوزادان شه.

    اما اگه شما به سلامتی خود اهمیت می دید و یا گیاهخوار هستین به شما پیشنهاد می کنیم که سویا و روغن سویا رو ارگانیک جفت و جور کنین.

    ارزش غذایی دانه یا لوبیا سویا ( 100 گرم )

    • کالری : 446
    • پروتئین : 36 گرم
    • فیبر : 9 گرم
    • کربوهیدرات : 30 گرم
    • چربی : 20 گرم
    • قند : 7 گرم

    .

    منبع : coca.ir

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *