25 راه ساده برای کالری سوزی

    No Comments تندرستی - پزشکی

    :
    25 راه ساده واسه کالری سوزی

    :

    مجله زندگی ایده آل: آدمایی که اندامی متناسب دارن و حتی یه گرم چربی اضافی هم در بدن شون پیدا نمی شه، رژیم غذایی شون دقیق و منظمه و البته از ورزش غافل نمی شن. شاید نتونین مثل مثل این افراد ورزش کنین و رژیم غذایی تون دقیق و اصولی نباشه اما روشی هست که به شما کمک می کنه کالریای اضافی رو راحت تر بسوزونین.
    ممکنه به نظر عجیب بیاد اما با به کار گیری چند راه ساده و به ظاهر بی ارزش، امکان ذخیره چربی اضافی در بدن شما به کمترین حد ممکن می رسه و از داشتن اندامی متناسب خوشحال تر میشین.
    ویتامینD استفاده کنین
    تحقیقات محققان نشون میده خانومایی که کمبود ویتامین D دارن، کاهش وزن شون دیر تر اتفاق میفته. این تحقیقات که در مجله تغذیه انگلستان به چاپ رسیده نشون میده مصرف روزانه دو هزار میلی گرم ویتامین D روند کاهش وزن رو سریع تر می کنه. پس لازمه که در رژیمای لاغری ویتامینD کافی گذاشته شه.

    قهوه بخورین
    تحقیقات نشون میده که مصرف کافئین سرعت سوختن کالری های اضافی رو زیاد می کنه.سوزان روبرتز، پروفسور تغذیه از دانشگاه بوستون و نویسنده کتاب «رژیم غذایی من» به شما میگه که بدین منظور بهتره قهوه استفاده کنین اما مراقب باشین که زیاد قهوه بخورین و در مصرف این نوشیدنی زیاده روی نکنین.
    به اندازه کافی بخوابین
    نداشتن خواب کافی دشمن تناسب اندام شماس. اگه طی شبونه روز کمتر از چهار ساعت بخوابین و این بی خوابیا به مدت طولانی ادامه داشته باشه، سوخت و ساز بدن شما کم می شه و همین موضوع زمینه بروز چاقی رو جفت و جور می کنه. طبق پیشنهاد کارشناسان طی شبونه روز بین 7 تا 9 ساعت بخوابین.
    کارا رو با دست انجام بدین
    ظرف بشورید؛ خونه رو با جارو برقی تمیز کنین یا آشپزی کنین. همیشه به ماشین ظرفشویی یا بقیه وسایل برقی آشپزخانه وابسته نباشین. انجام این کارا دلیل می شن انرژی استفاده کنین و کالریای بیشتری بسوزونین.
    حجم غذاها رو کاهش و وعده ها رو زیاد کنین
    بدن بیشتر افراد واسه هضم مقدار غذا در حجم کم انرژی بیشتری مصرف می کنه. پس بهتره مقدار غذای کمتری رو هر چند ساعت یه بار به بدن تون برسونین. این روش تغذیه بهتر از اینه که هنگام ناهار و شام غذای مفصلی بخورین. در این صورت کالری کمتری می سوزونین. کریسی ولینگتون، متخصص تغذیه از دانشگاه ماساچوست، به شما پیشنهاد می کنه که واسه کاهش وزن و تناسب اندام در هر وعده غذای کمتری بخورین و به جای اون تعداد وعده ها رو زیاد کنین.
    تند تر راه برید
    حتی اگه قراره واسه خرید در پاساژها و خیابون راه برید، سرعت حرکت تون رو زیاد کنین. تلاش کنین همیشه طوری راه برید که انگار قرار ملاقات مهمی دارین و کمی دیرتون شده. در این صورت تند تر راه می رید و کالری بیشتری می سوزونین.
    بخندین
    شاید واسه تون عجیب باشه اما وقتی می خندید و خوشحال هستین نسبت به افراد دپرس انرژی بیشتری مصرف می کنین. اگه در طول روز 15 دقیقه بخندین می تونین تا 50 کالری بسوزونین. واسه تناسب اندام خوشحال باشین و از هر فرصتی واسه خندیدن استفاده کنین.

    صبحونه بخورین
    وقتی صبحونه کامل و مفصلی می خورید، بدن شما می دونه که گرسنه نیستین؛ در نتیجه چربی سوزی رو- حتی با انجام فعالیتای ساده- شروع می کنه. کارشناسان تغذیه به شما پیشنهاد می کنن که بهتره صبحونه شما شامل تخم مرغ در کنار میوه و سبزیجات تازه باشه. مصرف نونای سبوس دار هم شما رو سیر تر نگه می داره.
    جنب و جوش داشته باشین
    اگه شغل شما طوریه که باید پشت میز بشینین، هر یک ساعت یه بار دست کم پنج دقیقه به خودتون استراحت بدین. از جا بلند شید و حرکت کنین. از پله ها بالا یا پایین برید و به طبقات دیگه سری بزنین. وقتی در طول روز تموم مدت یه جا نشسته باشین، بدن شما کوچیک ترین فرصتی واسه از دست دادن چربیای اضافی نداره. پس این فرصت رو واسه خودتون بسازین.
    غذاهای فیبردار استفاده کنین
    غذاهای کم چرب و پر از فیبر نسبت به بقیه غذاها دیرتر هضم می شن. در نتیجه بعد از خوردن اونا مدت زمان بیشتری سیر می مونید و در طول روز واسه رفع گرسنگی سراغ میان وعده های کم ارزش نمی رین. اسفناج، گل کلم و کلم بروکلی از جمله سبزیجات پر از فیبر هستن که پیشنهاد می شه اونا رو حتما در برنامه غذایی تون جای بدین.
    مراقب غذاهای شیرین باشین
    مصرف غذاهای شیرین دلیل ترشح انسولین در خون می شه. اگه در طول روز فعالیت داشته باشین، شکر به سمت سلولا حرکت کرده و انرژی لازم واسه فعالیتای بدن رو جفت و جور می کنه؛ وگرنه طبق گفته جورج کروز، نویسنده کتاب «درمان چربیای شکمی» شکر به صورت چربی در بدن ذخیره می شه و تناسب اندام رو برهم می ریزه. پس هنگام مصرف شیرینی جات احتیاط کنین.
    لبنیات بخورین
    محققان میگن مصرف لبنیات کم چرب از ذخیره شدن چربی در بدن جلوگیری می کنه. اینجوری لازمه حتما لبنیات رو در رژیم غذایی تون بذارین.
    زود شام بخورین
    واسه اینکه بدن شما فرصت چربی سوزی داشته باشه، آخرین وعده غذایی شما باید دست کم سه تا چهار ساعت قبل از خواب مصرف شه. وقتی دیروقت غذا می خورید و بدون این دست اون دست کردن بعد از اون به تختخواب می رید نباید توقع داشته باشی اندام شما متناسب باشه. این عادت واسه تنظیم سوخت و ساز بدن شما مضره. پس سبک زندگی تون رو کمی تغییر بدین و شام رو زودتر از زمان عادی بخورین.
    هنگام صحبت با تلفن راه برید
    اگه قراره یه ساعت با یه دوست قدیمی گپ بزنین، بهتره یه جا نشینین و دست کم کمی قدم بزنین. فرصت خوبیه تا ضمن حرف زدن پای تلفن، کالری هم بسوزونین؛ یه تیر و دو نشون! اگه نمی خواین گوشی تلفن رو هنگام راه رفتن دست تون بگیرین، از هدست استفاده کنین.
    ماشین تون رو تمیز کنین
    وقتی در حال شست وشو و تمیز کردن اتومبیل تون هستین، دستای تون حسابی به حرکت در میاد و این فعالیتا به چربی سوزی شما کمک می کنه.
     

    آب بیشتری بخورین
    آدمایی که در طول روز کم آب می خورن و کم آبی بدن رو تجربه می کنن، سرعت متابولیسم بدن شون کم میشه. یافته های تحقیقات محققان آلمانی نشون میده نوشیدن آب کافی در طول روز سرعت سوخت و ساز بدن رو تا 30 درصد زیاد می کنه. پس بهتره در روز هفت تا هشت لیوان آب بخورین.
     
    با احتیاط غذا سفارش بدین
    بررسی محققان دانشگاه همیلتون کانادا نشون میده وقتی یه خانوم همراه یه آقا به رستوران میره، واسه سفارش غذاهای کم کالری تمایل بیشتری داره اما وقتی چند خانوم همراه هم به رستوران می رن، این موضوع رو ندیده می گیرن؛ پس پیشنهاد می شه روش هایی رو انتخاب کنین که شما رو به سمت انتخاب غذاهای کم کالری هدایت می کنه.
    آرامش داشته باشین
    استرس همیشگی دلیل ترشح هورمون کورتیزول می شه. این هورمون کالریا رو به شکل چربی در بدن شما ذخیره می کنه که بیشتر به شکل چربی شکمی ذخیره می شن. اگه می خواین شکمی صاف و بدون چربی داشته باشین، استرس رو از خودتون دور کنین.
    پوست میوه ها رو جدا نکنین
    پوست
    میوه ها فیبر بیشتری داره. وقتی میوه رو با پوست می خورید، بدن شما واسه
    شکستن فیبرها انرژی بیشتری مصرف می کنه که این موضوع در کاهش وزن بی تاثیر
    نیس.
    آب بیشتری بخورین
    آشپزی
    در خونه دلیل می شه غذای سالم تری بخورین و البته هنگام پختن غذا و تمیز
    کردن ظرف و ظروف و میز آشپزخانه، جنب و جوش شما بیشتر می شه. غذا پختن دست کم
    نیم ساعت شما رو وایس تاده نگه می داره اما وقتی که از بیرون غذا سفارش
    می دین، شاید همین زمان رو روی مبل لم بدین.
    کمتر تلویزیون ببینین
    تحقیقات نشون میده افراد بزرگسالی که اندازه تماشای تلویزیون رو به نصف کاهش میدن، در طول روز کالری بیشتری می سوزونن که این موضوع به کم شدن اندازه غذا خوردن اونا ارتباطی نداره. تماشای تلویزیون شما رو تنبل می کنه و دلیل می شه ساعتا روی مبل بشینین و جنب و جوش نداشته باشین.

    کمی فلفل به غذای تون اضافه کنین
    اگه به غذاهای تند لب نمی زنید، واسه چربی سوزی بیشتر، کمی فلفل قرمز به سالاد یا غذاهای تون اضافه کنین. بعضی از محققان می گن که غذاهای تند، سوخت و ساز بدن شما رو به طور موقت زیاد می کنن.
    ماهی سالمون بخورین
     تو یه تحقیق معلوم شد آدمایی که ماهی سالمون می خورن، نسبت به کسائی که در رژیم غذایی شون گوشت مصرف می کنن، کاهش وزن قابل توجه ای دارن. این تحقیق در شرایطی انجام شد که اندازه کالری مصرفی هر دو گروه برابر بود. پس در رژیمای غذایی کاهش وزن، نقش موثر ماهی سالمون رو حتما در نظر داشته باشین.
    چای سبز بخورین
    در کنار مصرف قهوه، مصرف چای سبز رو هم به برنامه غذایی تون اضافه کنین. چای سبز ترکیباتی داره که در تقویت سوخت و ساز بدن تاثیر داره. طبق تحقیقات محققان دانشگاه ژنو در سوییس، مصرف چای سبز یکی از راه های خوب واسه سوزوندن کالریای اضافیه.
    عصرانه بخورین
    مصرف میان وعده های سالم مانند میوه ها واسه سلامت بدن شما خوبه و به تناسب اندام هم کمک می کنه. وقتی میان وعده ها رو در رژیم غذایی تون داشته باشین، سوخت و ساز بدن تون بهتر تنظیم می شه و هنگام گرسنگی به سرعت سراغ غذاهای کم ارزشی مانند کیکای کارخانه ای، چیپس، پفک و… نمی رین.

    منبع : برترینا

    .

    منبع :

    جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

    • مطالب در رابطه

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *